۰

بررسی برنامه دو شرکت برای یک میدان

شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران، طرح‌های توسعه مخزن بنگستان میدان منصوری دو شرکت روسی لوک اویل و اندونزیایی پرتامینا را بررسی کرد.
میدان نفتی منصوری - عصر نفت
میدان نفتی منصوری - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، یکصد و چهل و یکمین جلسه کمیته مشاورین مدیریت مخازن کشور با هدف بررسی طرح توسعه مخزن بنگستان میدان منصوری با حضور مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی، معاون بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری، اعضای کمیته مشاورین مخازن، سرپرست کارگروه مذاکراتی طرح در قراردادهای بالادستی صنعت نفت و کارشناسان مربوطه جاری برگزار شد.
در این جلسه، طرح ارائه شده دو شرکت روسی لوک اویلو شرکت اندونزیایی پرتامیناجهت توسعه مخزن بنگستان میدان منصوری مطرح و در رابطه با خصوصیات مخزن، برنامه‌های توسعه در فازهای مختلف، سناریوهای افزایش تولید شامل پروفایل تولید و برنامه ازدیاد برداشت، بحث و تبادل نظر شد.
اعضای شورای عالی مخازن نیز در این نشست، نظرات خود را در مورد طرح های ارائه شده دو شرکت و بهبود کیفیت مطالعه و کاهش عدم قطعیت های موجود مطرح کردند که در نهایت در خصوص تعیین خط پایه تخلیه میدان منصوری نتیجه‌گیری لازم انجام شد.
میدان نفتی منصوری در جنوب غرب ایران و ۴۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان اهواز در ناحیه فروافتادگی دزفول شمالی قرار گرفته است. از سمت شمال در مجاورت میدان اهواز، از غرب در مجاورت میدان آب‌تیمور و از شمال شرق، در مجاورت میدان شادگان است. این میدان فاقد رخنمون سطحی بوده و با استفاده از روش های ژئوفیزیکی در سال ١٣۴۲ شمسی (١٩٦٣ میلادی) شناسایی و در همان سال با حفر چاه شماره ١، مخازن آسماری و بنگستان آن کشف شد.
مخزن بنگستان میدان منصوری با طول تقریبی ۴٣ کیلومتر و عرض ۵ تا ٦ کیلومتر در امتداد شمال غربی - جنوب شرقی کشیده شده است. تولید از این مخزن از سال ١٣۵۲ از طریق چاه شماره ۲ آغاز و تا نیمه دوم سال ١٣۵۴ ادامه داشت. پس از این سال، تولید از این میدان به مدت ١۵ سال متوقف گردید و از نیمه دوم سال ١٣٦٩ از سر گرفته شده و تاکنون ادامه دارد.



منبع : شرکت ملی نفت ایران
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 18773
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *