۰

در جلسه آتی اوپک چه خواهد گذشت؟

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با اشاره به جلسه آتی اوپک که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، اظهار کرد: احتمالا مهم‌ترین مسئله ای که در این جلسه مطرح شود، تعیین سطح برای میزان تولید کشورهای لیبی و نیجریه و همچنین گرفتن تعهد از عراق برای پایبندی بیشتر به تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید است.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طبق آخرین اخبار میزان ذخایر نفت آمریکا کاهش پیدا کرده است، گفت: ممکن است میزان ذخایر آمریکا در حال حاضر کاهش پیدا کرده باشد اما احتمال می‌رود در آینده نزدیک باز هم افزایش پیدا کند.

وی با تاکید براینکه تا پایان امسال یا سال آینده رشد عرضه باز هم از رشد تقاضا بیشتر است، افزود: به طور کلی چشم‌انداز قیمت نفت در بازارهای جهانی مناسب نیست و نوسانات قیمت بین ۴۵ تا ۵۵ دلار خواهد بود. البته این قیمت به شرطی است که اعضای اوپک و غیراوپک تعهد خود مبنی بر کاهش میزان تولید را رعایت کرده و تولید کشورهای لیبی، نیجریه و عراق نیز روند افزایشی نداشته باشد.

مشاور موسسه بین المللی مطالعات انرژی ادامه داد: برای بهبود قیمت نفت باید امیدوار باشیم تقاضا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند در حال حاضر مازاد عرضه در بازار حرف اول را می‌زند و کاهش تولید اعضای اوپک با این شرایط منجر به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نخواهد شد. البته آخرین گزارش‌ها از بازارهای جهانی نفت حاکی از آن است که اندکی بهبود حاصل شده است اما در حد انتظار نیست.

امیرمعینی در ادامه با اشاره به جلسه آتی اوپک در ماه نوامبر گفت: به نظر می‌رسد اعضای اوپک تعهد خود مبنی کاهش تولید را تمدید کنند و احتمالا در این جلسه سطحی برای میزان تولید نیجریه، لیبی و عراق تعیین شود.

وی به این سوال که آیا احتمال می‌رود اعضای اوپک یا غیراوپک از تعهد کاهش میزان تولید خارج شوند یا خیر پاسخ داد: بعید است کشوری از این تعهد خارج شود. از سوی دیگر اخیرا روسیه که بزرگترین تولیدکننده نفت غیراوپک است از تمدید کاهش تولید، حمایت کرده است. از سوی دیگر عربستان و کشورهای متعهد عربستان و همچنین ایران موافق تمدید کاهش تولید هستند.

مشاور موسسه بین المللی مطالعات انرژی ادامه داد: در حال حاضر عراق تعهد خود را رعایت نمی‌کند و کشورهای لیبی و نیجریه در سهمیه‌بندی قرار ندارند. احتمالا در جلسه آتی اوپک رعایت بیشتر عراق و تعیین میزان تولید لیبی و نیجریه مورد بحث قرار گیرد.


منبع : ایسنا
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 18860
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *