۰

دریافت گاز ایران از طریق خط لوله برای هند

نتایج یک مطالعه تخصصی نشان می دهد، احداث یک خط لوله ۱۳۰۰ کیلومتری از ایران به هند از طریق دریا، بدون عبور از خاک پاکستان می تواند گاز را با قیمتی پایین تر از ال ان جی خریداری شده از بازارهای منطقه ای به هند بیاورد.
خط لوله انتقال گاز - عصر نفت
خط لوله انتقال گاز - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نتایج یک مطالعه تخصصی نشان می دهد، احداث یک خط لوله 1300 کیلومتری از ایران به هند از طریق دریا، بدون عبور از خاک پاکستان می تواند گاز را با قیمتی پایین تر از ال ان جی خریداری شده از بازارهای منطقه ای به هند بیاورد.

تی ان آر رائو، از مقامات سابق وزارت نفت هند با انتشار نتایج مطالعه ای در خصوص خط لولن انتقال گاز بین ایران و هند گفت، قیمت هر واحد حرارتی گاز وارداتی ازطریق این خط لوله 4 میلیارد دلاری به ساحل هند 5 تا 5.5 دلار خواهد بود که ارزان تر از گاز تولیدی از برخی میادین داخلی هند است.

قیمت گاز مایع (ال ان جی) وارداتی از طریق کشتی به هند نیز حدود 7.5 دلار در هر واحد حرارتی است.

رائو که ریاست موسسه مشورتی ساوث آسیا گاز انترپرایز (SAGE) را بر عهده دارد گفت، این خط لوله می تواند ابتدا به عمان کشیده شود و از آنجا به پوربندر در گجرات هند امتداد یابد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که «هزینه گاز ارسالی از طریق این خط لوله زیر دریا حداقل 2 دلار ارزان تر از ال ان جی وارداتی است و موجب صرفه جویی سالانه یک میلیارد دلاری هند می شود.»

موسسه SAGE از دولت هندخ واسته تا از احداث این خط لوله حمایت کند و به خریداران برای انعقاد قرارداد با ایران کمک نماید.

این خط لوله برای انتقال روزانه 31.5 میلیون متر مکعب گاز از ایران به هند طراحی شده و می تواند در طی مدت 2 سال احداث شود.

این خط لوله زیر دریا، به عنوان یک گزینه جایگزین برای پروژه نیمه تمام خط لوله انتقال گاز زمینی ایران-پاکستان- هند مطرح شده است. دهلی نو از سال 2007 به دلایل امنیتی و تجاری، در مذاکرات مربوط به این پروژه شرکت نمی کند، اما هیچگاه به صورت رسمی از این پروژه 7.6 میلیارد دلاری انصراف نداده است.

بر اساس پیشنهاد جدید، باید یک خط لوله زیر دریا به طول 1300 متر با دور زدن منطقه انجصاری اقتصادی پاکستان بین ایران و هند کشیده شود.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 18905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *