۰

نور مشعلهای خاموش شده کجا می‌رود؟

کاهش گازهای آلاینده همواره در اسناد بالادستی نفت مورد توجه بوده و اخیرا قدمهای اساسی برای این هدف و در جهت جلوگیری از هدررفت ثروت ملی، حفاظت از محیط زیست و اجرای تعهدهای ایران در چهارچوب معاهده‌های زیست محیطی پاریس و توکیو برداشته شده است به طوری که قرار است برای جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل در پارس جنوبی ۵۰۰ میلیون یورو پروژه اجرا شود.
مشعل - عصر نفت
مشعل - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، کاهش آلاینده‌های صنعتی از مواردی است که در اکثر اسناد بالادستی صنعت نفت به آن اشاره شده است و جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل یک قدم جدی در کاهش این آلاینده ها محسوب می شود. در این راستا قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای ٢ و ٣)، بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت SOFREGAZ فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین امضا شد.

جلوگیری از هدررفت ثروت ملی با بازیافت روزانه حدود نیم میلیون متر مکعب گاز مشعل، جلوگیری از انتشار مقادیر زیادی گاز دی‎اکسیدکربن، قابلیت تعمیم و استفاده از تجارب و فناوری این پروژه در دیگر فازهای پارس جنوبی، قابلیت جمع‎آوری و تزریق گاز مشعل به مخازن نفت و گاز برای افزایش برداشت و حفاظت از محیط زیست و بهبود نسبی کیفیت هوا به منظور پیشگیری و تامین شرایط سلامت مردم و کارکنان شاغل در منطقه، از مهمترین دستارودهای قرارداد مذکور به شمار می رود.

طبق آخرین آمار اعلام شده، از کل حجم گازهای آلاینده در جهان، ۷۵ درصد آن متعلق به ۱۰ کشور است که ایران در این فهرست قرار دارد. همچنین ایران در منطقه خاورمیانه در زمینه حجم گازهای آلاینده در جایگاه نخست قرار دارد.

حدود ۷۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود و هزینه اجرای پروژه بازیافت و مصرف گاز مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی بیش از ۴۰ میلیون یورو است. برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی ۹۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است که تاکنون ۷۰ میلیارد دلار پروژه در پارس جنوبی اجرا شده و ۲۰ میلیارد دلار باقی مانده است .از ۲۰ میلیارد دلار باقی مانده ۵۰۰ میلیون یورو برای جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل در پارس جنوبی اختصاص می یابد.

پیش بینی شده اجرای این پروژه بتواند ۹۵ درصد از گازهای مشعل را بازیافت کند و مزیت‌های اقتصادی و زیست محیطی این پروژه، گامی مهم در اجرای تعهدهای ایران در چهارچوب معاهده‌های زیست محیطی پاریس و توکیو باشد.

پیش از این اعلام شده بود در پایان سال 1398 همه فلرهای پنج پالایشگاه پارس جنوبی خاموش می‌شود. بهینه‌سازی، افزایش ظرفیت واحدهای SRU تا 33 درصد برای جلوگیری از فلرینگ گاز اسیدی، استفاده از گازهای فلش شده از مخازن بازیافت گازهای باقی مانده و برگرداندن آن به خوراک ورودی و غیره از برنامه‌ها و اقدامات کاهش فلرینگ هستند.



منبع : ایسنا
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 18914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *