جزییات برداشت 500 هزار بشکه‌ای از میادین نفتی غرب کارون+ جدول

26 شهريور 1396 ساعت 13:53

چشم انداز تولید نفت خام از میادین نفتی غرب کارون جمعا ۱۳۳۰ بشکه در روز است که انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۳۹۷، ۵۵۰ هزار بشکه در روز برداشت از این میادین تحقق یابد.


به گزارش ميز نفت ، حوزه نفتی غرب کارون شامل میدان نفتی آزادگان (شامل آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی)، میدان نفتی یادآوران (شامل دو ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) و سایر میادین نفتی حوزه غرب کارون (شامل دارخوین، بند کرخه، سهراب، سوسنگرد و ...) می شود. براساس آخرین مطالعات انجام شده، برآورد نفت در جا این حوزه برای میادین آزادگان و یاداوران حدوداً ۶۷ میلیارد بشکه است. عمده میزان نفت درجای مذکور از نوع نفت فوق سنگین صادراتی و در سازند سروک است. حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های در دست اقدام شرکت مهندسی و توسعه نفت ۱۹.۰۳۸ میلیون دلار، ۲.۱۴۳ میلیون یورو و ۵۰.۹۵۳.۶۵۵ میلیون ریال برآورد شده است.

مشخصات و اهداف فازهای اول توسعه میادین در غرب کارون

بر اساس این گزارش میزان تولید واقعی فازهای اول میادین غرب کارون در اسفند ۹۵ درمجموع ۲۵۰ هزار بشکه در روز بوده که شامل  ۷۵ هزار بشکه در روز از میدان آزادگان شمالی، ۱۰۰ هزار بشکه در روز از میدان یادآوران، ۳۰ هزار بشکه در روز از میدان یاران شمالی و ۴۵ هزار بشکه در روز از میدان آزادگان جنوبی می‌شود. همچنین مجموع تعداد چاه‌های حفر شده تا پایان سال ۹۵ از میادین غرب کارون ۲۱۳ چاه بوده است.
 
میادین تولید مطابق برنامه توسعه فاز یک ظرفیت تولید محقق شده در پایان سال ۹۵ میزان تولید واقعی در اسفندماه ۹۵ تعداد چاه‌های حفر شده تا پایان سال ۹۵
آزادگان شمالی ۷۵ ۸۵ ۷۵ ۵۸
یادآوران ۸۵ ۱۳۵ ۱۰۰ ۵۵
یاران شمالی ۳۰ ۳۵ ۳۰ ۲۰
آزادگان جنوبی ۳۲۰ ۴۵ ۴۵ ۶۲
یاران جنوبی ۲۵ ۰ ۰ ۱۸
مجموع ۶۳۵ ۲۹۵ ۲۵۰ ۲۱۳

پیش‌بینی تولید نفت حوزه غرب کارون

طبق بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۳۹۷، ۵۵ هزار بشکه در روز از نفت خام از میادین یاران شمالی و جنوبی، ۷۵ هزار بشکه در روز نفت خام از میدان آزادگان شمالی(فاز یک و دو)، ۳۲۰ هزار بشکه در روز نفت خام از میدان آزادگان جنوبی(تولید زودهنگام و فاز یک و دو) و ۱۰۰ هزار بشکه در رزو نفت خام از میدان یادآوران(فاز یک و دو) ارسال شود که مجموع آن ۵۵۰ هزار بشکه در روز خواهد شد.
ردیف پیش‌بینی تولید نفت خام سنگین سال ۹۵ سال ۹۶ سال ۹۷ چشم‌انداز
۱ نفت خام ارسالی از میادین یاران شمالی و جنوبی ۳۰ ۵۵ ۵۵ ۸۰
۲ نفت خام ارسالی از میدان آزادگان شمالی (فاز یک و دو) ۷۵ ۷۵ ۷۵ ۱۵۰
۳ نفت خام ارسالی از میدان آزادگان جنوبی (تولید زودهنگام و فاز یک و دو) ۴۵ ۱۵۰ ۳۲۰ ۶۰۰
۴ نفت خام ارسالی از میدان یادآوران فاز یک و دو ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۵۰۰
  جمع کل ۲۵۰ ۳۸۰ ۵۵۰ ۱۳۳۰

پیش بینی تولید نفت سایر میادین

همچنین پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۰۰، ۹۷ بشکه در روز از میادین آذر، چنگوله، بندکرخه، دارخوین و میادین نفت سنگین(زاغه، موند، کاکی، یوشکان، گلشن و فردوس) تولید شود.
 
ردیف پیش‌بینی تولید نفت خام سنگین سال ۹۵ سال ۹۶ سال ۹۷ چشم‌انداز
۱ آذر ۱۵ ۳۰ ۶۵ ۱۰۰
۲ چنگوله ۰ ۰ ۲۰ ۷۰
۳ بند کرخه ۰ ۱۵ ۱۵ ۵۰
۴ دارخوین(فاز ۳) ۰ ۰ ۰ ۶۵
۵ میادین نفت سنگین(زاغه، موند، کاکی و یوشکان) ۰ ۰ ۰ ۲۵+۱۰
۶ میادین نفت سنگین (گلشن و فردوس) ۰ ۰ ۰ ۷۰
  جمع کل ۱۵ ۴۵ ۱۰۰ ۱۹۰


منبع : ایسنا


کد مطلب: 19000

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19000/جزییات-برداشت-500-هزار-بشکه-ای-میادین-نفتی-غرب-کارون-جدول

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir