اوپک به نیمه راه حذف اشباع عرضه نفت رسید

1 مهر 1396 ساعت 11:28

اوپک و روسیه اعلام کردند به نیمه راه حذف اشباع جهانی نفت رسیده‌اند و از تولیدکنندگان خواستند روی هدفشان متمرکز مانده و ماموریتشان را به پایان برسانند.


به گزارش ميز نفت ، این تولیدکنندگان که بیش از نیمی از نفت جهان را تولید میکنند، برای ادامه روند محدود کردن عرضه، دلایلی دارند. وزیران نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک که روز جمعه در وین دیدار کردند، از تسریع روند بهبود بازار استقبال کردند زیرا نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسیده است.

وزیران اوپک اعلام کردند تولید کنندگان اوپک و سایر تولیدکنندگان در حال حذف اشباعی هستند که در مدت سه سال گذشته قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار داده و پیش از این که درباره‌ تمدید توافق کاهش تولید تا سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ تصمیم بگیرد، ممکن است تا ژانویه صبر کنند.

اوپک، روسیه و تولیدکنندگان متعدد دیگری از ابتدای سال ۲۰۱۷ تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند که کمک کرده است قیمت‌های نفت در سه ماه گذشته به میزان ۱۵ درصد رشد کند. اوپک و متحدانش سرگرم بررسی تمدید توافق کاهش تولید پس از مارس سال آینده هستند که مدت اجرای این توافق به پایان می‌رسد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در این باره اظهار کرد انتظار نمی‌رود پیش از ژانویه تصمیمی گرفته شود، با این‌همه اظهارات سایر وزیران نشان می‌دهد که چنین تصمیمی ممکن است پیش از پایان سال جاری گرفته شود.

نواک که پس از پایان نشست روز جمعه وزیران نفت در وین صحبت می‌کرد،  به خبرنگاران گفت: اوپک و سایر تولید کنندگان بایستی تا سال ۲۰۱۸ به همکاری نزدیک ادامه دهند. ما نه تنها باید این روند را حفظ کنیم، بلکه باید به اقدامات مشترک هماهنگ شده به طور کامل ادامه دهیم و همچنین راهبردی را برای آینده طراحی کنیم که از آوریل سال ۲۰۱۸ به آن پایبند باشیم.

وی در ادامه افزود: تقاضا برای نفت با روند بالایی رشد می‌کند. سایر وزیران اظهار کردند که تصمیم درباره تمدید توافق کاهش تولید ممکن است در نوامبر که نشست رسمی بعدی اوپک برگزار می‌شود، اتخاذ شود.

اولوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا به خبرنگاران گفت: در نوامبر ما در این باره تصمیم خواهیم گرفت. این گروه همه گزینه‌ها از جمله تمدید توافق را ارزیابی کرده است.

عصام المرزوق، وزیر نفت کویت که ریاست نشست روز جمعه کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران را برعهده داشت، اظهار کرد: محدودیت عرضه، به کاهش ذخایر جهانی نفت به متوسط سطح پنج ساله کمک کرده است.

مرزوق در زمان گشایش نشست وین اظهار کرد: از زمان آخرین دیدارمان در ژوییه، بازار نفت بهبود قابل توجهی پیدا کرده و اکنون به روشنی در مسیر تعادل مجدد پیش می‌رود.

وی گفت: عوامل مثبتی در بازار از جمله کاهش سطح ذخایر نفت کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) و همچنین کاهش ذخایر شناور وجود داشته است.

وزیر نفت کویت همچنین گفت: گروه مونیتورینگ وزیران به رصد آمار تولید ادامه می‌دهد، اما بازبینی آمار صادرات را نیز پیشنهاد می‌کند. مقامات اوپک اظهار کرده‌اند صادرات نسبت به تولید، تاثیر مستقیم‌تری بر عرضه بین المللی دارد.

بر اساس گزارش رویترز، توافق عرضه، محدودیت تولید را برای تولید کنندگان اوپک و غیراوپک تعیین کرده، اما هیچ محدودیتی برای صادرات قائل نشده است. در نتیجه برخی از تولیدکنندگان قادر بودند صادرات‌شان را با استفاده از ذخایر ذخیره شده همچنان ثابت نگه دارند.

بعلاوه قیمت‌های رو به رشد تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را تشویق کرده است تا تولیدشان را افزایش دهند که این مسئله باعث شد سطح ذخایر جهانی طولانی‌تر از زمان پیش‌بینی شده کاهش پیدا کند.

وزیر نفت کویت همچنین درباره لیبی و نیجریه که از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند، گفت: این دو کشور زمانی که تولیدشان تثبیت شود در کاهش تولید مشارکت خواهند کرد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 19054

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19054/اوپک-نیمه-راه-حذف-اشباع-عرضه-نفت-رسید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir