۰

احتمال برگزاری مناقصه برای ستاره خلیج فارس

عضو هیات مدیره تاپیکو از احتمال برگزاری مناقصه برای فازهای ۲ و ۳ پالایشگاه خلیج فارس خبر داد و گفت:برای تامین منابع مالی تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس روش های مختلفی پیشنهاد شده که یکی از آن ها این است که فازهای ۲ و ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مناقصه گذاشته شود. این مناقصه ممکن است داخلی یا خارجی باشد، اما این روش فعلا در حد یک مذاکره است.
ستاره خلیج فارس - عصر نفت
ستاره خلیج فارس - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اسلام خسروی درباره‌ تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: تاپیکو همه تلاش خود را می‌کند که به نسبت سهم ۴۹ درصدی که از این پالایشگاه دارد منابع مالی را تامین کند. تاپیکو از سایر سهام‌داران در زمینه‌ تامین منابع مالی عقب‌تر نخواهد بود حتی جلوتر هم است.

وی از تامین مالی داخلی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از یکی از بانک‌ها تامین مالی کرد. این ۱۰۰ میلیارد وامی بوده که از بانک سامان به ضمانت تاپیکو اخذ شده است. اگر تخفیفات لازم برای خرید خوراک به این پالایشگاه داده شود، سهامداران رغبت بیشتری برای تامین سرمایه باقی‌مانده خواهند داشت.همچنین می توان از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرد.

وی افزود: روشی دیگری که برای تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس مطرح شده، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده  این است که فازهای ۲ و ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مناقصه گذاشته شود. این مناقصه ممکن است داخلی یا خارجی باشد، اما  این روش فعلا در حد یک مذاکره است.

بر اساس این گزارش، معاون مالی و تامین منابع و عضو هیات مدیره تاپیکو پیش از این به ایسنا گفته بود سرمایه ثبتی این پروژه ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده که البته تاکنون سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو از طریق صندوق توسعه اخذ و صرف شده است. برای ادامه راه حدود ۷۰۰ تا یک میلیارد یورو دیگر لازم است که برای تامین آن چند راه وجود دارد.

برای جذب این سرمایه یا سهامدار جدید به سهامداران اضافه خواهد شد یا سهامداران قبلی سرمایه خود را افزایش خواهند داد و یا موضوع مجددا در صندوق توسعه مطرح می‌شود تا این وجه از طریق این صندوق تامین شود. ممکن است راه چهارم مذاکره با سرمایه‌ گذاران خارجی و قرار گرفتن آنها در کنار ما باشد. البته فعلا با سرمایه‌ گذاران خارجی مذاکره‌ای صورت نگرفته است.


منبع : ایسنا
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 19100
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *