۱

نکته‌ای جالب درباره نفتکش

شاید برای برخی این سئوال پیش بیاید که، حجم زیادی از آب که پیوسته از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر خارج می‌شود، برای چیست؟ این آب، آب تعادل یا آب توازن نام دارد.
نکته‌ای جالب درباره نفتکش
به گزارش عصنرنفت٬ کانال تلگرامی نفت پلاس نوشت:

زمانی که کشتی خالی است، برای اینکه رانش مؤثرتری داشته باشد، باید به وسیله آب توازن سنگین شود تا بیشتر در آب فرو برود و عملکرد پره‌ پروانه‌های توربین آن بهبود یابد. وقتی کشتی برای بارگیری در اسکله پهلو می‌گیرد، باید این آب را از مخازن ویژه‌ای (Balance tank) تعبیه شده در کف خود تخلیه کند. (یک سوپرتانکر، وقتی پر می‌شود ۲۲ متر آبخور دارد)

 درباره «آب توازن» قوانین سختگیرانه بین‌المللی وجود دارد. آبی که تخلیه می‌شود حتما باید فاقد هر گونه آلودگی باشد. وقتی یک کشتی آب توازن خود را مثلا از #اقیانوس_آرام تأمین کرده باشد، نمی‌تواند، آن آب را در خلیج فارس تخلیه کند، بر همین اساس، کشتی به هر اقیانوس، دریا یا خلیجی که وارد می‌شود، باید آب توازن خود را از همان جا تأمین و در همان آب هم تخلیه و مرتب عوض کند، از این رو نفتکش‌ها قبل از ورود به #خلیج_فارس، آب توازن خود را تخلیه می‌کنند و از خلیج فارس، آب‌گیری می‌کنند.

 اتفاق افتاده که مثلا یک کشتی، آب توازن خود که مربوط به اقیانوس آرام بوده است را در خلیج فارس تخلیه کرده و این آب حاوی موجودات ذره‌بینی بوده‌اند که در ادامه در اکوسیستم خلیج فارس، تغذیه، رشد و دگردیسی پیدا کرده و به موجوداتی تبدیل شده‌اند که تخم ماهی‌ها را می‌خورند و به زیست دریایی این منطقه آسیب وارد کرده‌اند.

 یکی از مسئولیت‌های #پایلوت کنترل کردن «آب توازن» بر اساس دستورالعمل‌های ویژه (Balance reporting form) است.

⭕️ آب دیگری هم از کشتی‌ها تخلیه می‌شود که حجم آن کمتر است و عموما در هنگام حرکت کشتی دیده می‌شود. این آب، آب دریاست که در خنک کردن آب شیرینی که موتورهای مختلف کشتی از قبیل مولد برق را خنک می‌کند، کاربرد دارد. Cooling_water چون آب دریا شور است، برای خنک کردن موتور از آن استفاده نمی‌شود، چون خورندگی ایجاد می‌کند.
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 19112
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *