۰

خیز روسیه برای افزایش صادرات نفت به چین

منابع صنعتی اظهار کردند بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه خواهان افزایش عرضه نفت به چین از طریق قزاقستان از حدود ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ به ۱۸ میلیون تن (۳۶۰ هزار بشکه در روز) در سال است.
روسنفت - عصر نفت
روسنفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، چنین افزایش چشمگیری ممکن است روند فروش نفت اورال به اروپا را در شرایطی که روسیه در راستای توافق جهانی، تولید نفت خود را محدود کرده است، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

یک منبع آگاه از برنامه‌های روس‌نفت به رویترز گفت: ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت، مایل است عرضه نفت به چین را به ۱۳ میلیون تن در سال افزایش دهد و احتمال افزایش بیشتر به ۱۸ میلیون تن نیز وجود دارد.

وی در ادامه افزود: هنوز تصمیمی در سطح دولتی گرفته نشده است اما چنین اقدامی به معنای کاهش قابل توجه عرضه به اروپا خواهد بود.

دو منبع دیگر صنعت نفت چنین برنامه‌هایی را تایید کرده‌اند.

تولید نفت روسیه به دلیل پیمان جهانی برای کاهش تولید به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز به منظور حمایت از قیمت‌ها، در حدود ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز ثابت بوده است.

روسیه طی سال‌های اخیر به طور مستمر عرضه نفت به چین را افزایش داده است. مجموع عرضه نفت روس‌نفت به چین امسال به رکورد بالای ۴۰ میلیون تن (۸۰۰ هزار بشکه در روز) خواهد رسید.

ایگور سچین در گذشته گفته بود که قصد دارد صادرات نفت این شرکت به چین را به حداکثر یک میلیون بشکه در روز برساند. عمده عرضه نفت به چین از سوی روس‌نفت از طریق بندر کازمینو در انتهای خط لوله سیبری شرقی-اقیانوس آرام انجام می‌گیرد. بخشی نیز از طریق یک خط لوله دیگر به چین و باقی از طریق قزاقستان و راه‌آهن انجام می‌شود.

روسیه در ماه اوت، عربستان سعودی را کنار زد و برای ششمین ماه متوالی بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد. واردات نفت خام چین از روسیه ماه گذشته ۴.۴۲۶ میلیون تن یا حدود ۱.۰۴ میلیون بشکه در روز بود که ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

روس‌نفت و شرکت CNPC در ژانویه در خصوص افزایش عرضه نفت از راه قزاقستان تا سال ۲۰۲۳ به توافق رسیدند که این توافق برای عرضه ۹۱ میلیون تن نفت طی مدت ۱۰ سال است.

اما وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرده که روس‌نفت به طور رسمی برای افزایش حجم ترانزیت به چین درخواست نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، روس‌نفت پس از اینکه شرکت خصوصی CEFC چاینا انرژی ۱۴.۲ درصد سهم به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار در روس‌نفت خریداری کرد، روابطش با چین را تقویت کرد.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 19191
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *