۰

ترامپ دنبال افزایش قیمت نفت است ؟

موضوع توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک و جهت گیری رییس جمهوری تازه آمریکا در مورد این توافق، موضوع اصلی رسانه های امروز دنیا است. سوال اصلی مطرح شده در شبکه خبری سی ان بی سی این است که آیا حاصل یک دهه مذاکره، صرف هزینه‌های اقتصادی زیاد و تلاش جامعه جهانی برای حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران، به دست رییس جمهور جدید امریکا از بین می رود؟
ترامپ - عصر نفت
ترامپ - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، دونالد ترامپ از زمان رقابتهای انتخاباتی بارها در مورد نامناسب بودن این توافق برای آمریکا و ضرورت بازنگری و حتی خروج از آن صحبت کرده است.تکرار این سخنان در شرایطی انجام می شد که مقامهای  اروپایی بارها تاکید کردند توافق هسته ای، توافقی جهانی است و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند در مورد خروج از آن یا وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران تصمیم‌گیری کند.

در آخرین تلاش، دونالد ترامپ در نظر دارد هفته آینده و سه روز قبل از بررسی توافق هسته‌ای ایران و غرب در کنگره امریکا در این مورد سخنرانی کند و دیدگاهش را اعلام کند.

طبق گزارش رسمی کاخ سفید، دونالد ترامپ در روز ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر ماه ) در مورد توافق هسته‌ای با ایران صحبت می‌کند. برخی گمانه ‌زنی‌ها حاکی از این است که او در نظر دارد محدود یت‌های بیشتری برای برنامه هسته‌ای ایران پیشنهاد کند یا طرح افزایش سطح نظارت آژانس را ارایه دهد.هر دو پیشنهاد طبق گفته مقامات ایران غیرقابل قبول است.

البته سی ان بی سی بر این باور است که این روی خوش سکه است. در روی دیگرسکه می‌توانیم شاهد تصمیم او مبنی بر خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای  و وضع تحریم‌های یک جانبه علیه ایران باشیم که این تصمیم راه را برای هر توافق نهایی و مذاکرات احتمالی دیگر خواهد بست.

هلیماکرافت،تحلیل گر و رییس مطالعات بازار در بانک RBC در مورد سخنرانی ترامپ و تاثیرات آن روی بازارها به شبکه سی ان بی سی گفت:سخنرانی رییس جمهوری امریکا در مورد توافق هسته ای یکی از مهمترین اتفاقات هفته آینده است.زیرا نه تنها می تواند روی سطح روابط امریکا و دیگر کشورها تاثیر بگذارد بلکه می‌تواندمعادلات بازار نفت را برهم بزند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که ترامپ از این توافق خارج شود یا اینکه به ارایه پیشنهادهایی در زمینه توافق بپردازد که مورد قبول طرف‌های دیگر نباشد، قیمت نفت در بازار افزایش خواهد یافت. زیرا این نگرانی در میان نیروهای بازاری ایجاد می‌شود که احتمال بازگشت تحریم علیه برنامه هسته‌ای ایران و حذف شدن نفت ایران از بازار وجود دارد.

از طرف دیگر احتمال ممانعت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت نفت ایران هم وجود دارد که این مساله هم بازار نفت را دچار تنش خواهد کرد.کرافت معتقد است این سخنرانی با توجه به جهت گیری‌های منفی ترامپ در مورد توافق هسته‌ای، زمینه ساز افزایش قیمت نفت خواهد شد ولی ممکن است نتواند کشورهای اروپایی را برای وضع تحریم‌های جدیدعلیه ایران همراه کند.زیرا ایران به توافقی که با کشورهای ۵+۱ امضا کرد، پایبند بود و آژانس هم بارها این مساله را تایید کرده است.

حال سوال اصلی این جاست: آیا امریکا از قدرت خود برای وضع تحریم‌های یک جانبه و مجبور کردن کشورهای  دیگر برای همراهی با خود استفاده می‌کند؟ آیا امریکا شرکت‌های اروپایی و آسیایی را مجبور می‌کندبین بازار ایران و بازار امریکا یکی را انتخاب کنند؟آیا تاریخ تحریم ها علیه ایران تکرار می شود؟

در صورتیکه ترامپ در این مسیر حرکت کند، می‌توان انتظار داشت به تدریج  شرکتهای غربی از ایران خارج شوند.زیرا بزرگی بازار امریکا و منافع اقتصادی زیادی که کار در این بازار نصیب شرکتها می کند آنها را ترغیب به انتخاب این بازار در مقایسه با هر بازار دیگری می کند. اما این سیاست باز هم زمینه ساز افزایش قیمت نفت خواهد شد  که برای اقتصادهای وارد کننده نفت نامطلوب است.

 اما باید به یک نکته مهم توجه کرد، دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری با حمایت شرکتهای بزرگ نفتی روی کار آمد و همواره در مورد ضرورت از میان برداشتن موانع برای افزایش حجم تولید نفت صحبت کرد. بنابراین افزایش قیمت نفت و افزایش سوداوری حامیان او در این رقابت تنگاتنگ، می تواند منافع زیادی برای او داشته باشد. افزایش قیمت نفت موجب می شود امریکا که به تازگی به جرگه صادرکنندگان نفت پیوسته است، بتواند درآمد بیشتری کسب کند و بخش زیادی از معضلات اقتصادی خود را حل کند و برگ برنده ای به دست دولت ترامپ و حزب حامی او بیفتد.


منبع : ساعت 24
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 19193
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *