۰

موافقت ایران با سوآپ گاز ترکمنستان به ارمنستان

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: سوآپ گاز ترکمنستان به ارمنستان دیگر محور مذاکرات امروز وزیر نفت ایران و نخست وزیر ارمنستان بود که ایران موافقت خود را برای همکاری در این باره اعلام کرده است.
زنگنه و کارن کاراپتیان - عصر نفت
زنگنه و کارن کاراپتیان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران امروز در تهران با «کارن کاراپتیان» نخست وزیر ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. «امیرحسین زمانی نیا» معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در خصوص محورهای گفت‌وگوی دو طرف در این نشست مشترک گفت:‌ در این دیدار نخست وزیر ارمنستان علاقه‌مندی خود را برای خرید مستقل گاز از ایران اعلام کردند و قرار شد مذاکرات بیشتر در این باره با شرکت ملی گاز  ادامه یابد.

وی افزود:‌ سوآپ گاز ترکمنستان به ارمنستان دیگر محور مذاکرات امروز بود که ایران موافقت خود را برای همکاری در این باره اعلام کرده است.

عصر روز گذشته نیز «اسحاق چهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری با نخست وزیر ارمنستان دیدار کرد. پس از این دیدار، معاون اول رئیس جمهوری ایران در نشست خبری مشترک با این مقام دولت ارمنستان اظهار داشت: یکی از محورهایی که می توانیم میان خلیج فارس و دریای سیاه ارتباط برقرار کنیم از طریق ارمنستان است که در این زمینه گفت‌وگو و بررسی شد و مذاکراتی نیز در ارتباط با انتقال خط سوم برق و افزایش صادرات گاز صورت گرفت.

دوم اردیبهشت ماه سال جاری خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی (لینک خبر) از آغاز مذاکرات گازی جدید ایران و ترکمنستان و جایگزینی واردات گاز با سوآپ خبر داده بود. در این گزارش عنوان شده بود : "بعد از گذشت حدود 4 ماه از قطع واردات گاز از این کشور، مذاکراتی برای افزایش حجم سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران در حال انجام است و نشان می دهد در شرایطی که ظرفیت تولید گاز کشور نسبت به زمستان 95 و زمستان های قبلی افزایش داشته، دیگر نیازی به واردات گاز از این همسایه شمالی نداریم و این تجارت گازی، به سوآپ گاز تغییر ماهیت داده و در قالب افزایش حجم سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران، در مذاکرات جدید دو کشور مطرح شده است."



منبع : تسن
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 19210
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *