۰

نقش ایران و عراق در افزایش قیمت نفت

​روز دوشنبه با نگرانی از احتمال تجدید تحریم‌‎های آمریکا برعلیه ایران و همچنین درگیری‌های عراق قیمت‌های نفت جهش کرد و کاهش فعالیت‌های اکتشافی، قیمت‌های نفت در آمریکا را تقویت کرد.
نقش ایران و عراق در افزایش قیمت نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از رویترز، روز دوشنبه با نگرانی از احتمال تجدید تحریم‌های آمریکا برعلیه ایران و همچنین درگیری‌های عراق قیمت‌های نفت جهش کرد و در همین حال یک انفجار در یک چاه نفت آمریکا و کاهش فعالیت‌های اکتشافی، قیمت‌های نفت در آمریکا را تقویت کرد.

پیش‌خرید نفت برنت در بازارهای بین‌المللی با ۶۵ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش نسبت به قیمت بسته شده قبلی به ۵۷.۸۲ دلار برای هر بشکه رسید. این درحالی است که در معاملات امروز قیمت این شاخص نفتی تا ۵۸.۱۳ دلار هم بالا رفت.

قیمت نفت تگزاس غرب آمریکا هم با ۵۰ سنت افزایش به ۵۱.۹۵ دلار برای هر بشکه رسید. این درحالی است که در معاملات امروز قیمت این شاخص تا ۵۲.۲۲ دلار هم بالا رفت.

قیمت‌ها با نگرانی‌هایی در مورد تجدید تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران تقویت شد.

رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز زد، هرچند بازرسان بین‌المللی می‌گویند ایران به توافق پایبند بوده است.

تحت قانون آمریکا، رییس‌جمهور باید هر ۹۰ روز تایید کند که ایران به توافق پایبند بوده است. حالا کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا تصمیم بگیرد که آیا تحریم‌های اقتصادی را علیه تهران اعمال کند یا خیر.

در طول دوره قبلی تحریم‌ها علیه ایران، حدود یک میلیون بشکه از عرضه نفت بازار حذف شد. درحالی‌که تحلیل‌گران انتظار ندارند که تجدید تحریم‌ها دوباره چنین تاثیر بزرگی بر بازار نفت بگذارد، به ویژه با در نظر گرفتن این که این بار ایالات متحده باید به تنهایی عمل کند، با این حال آنها هشدار می‌دهند که چنین کاری باعث برهم خوردن بازار خواهد شد.

تحلیل‌گر کامرز بانک، فریتتسج، گفت: افزایش تنش‌ها در شمال عراق به عامل اصلی بالا رفتن قیمت نفت تبدیل شده است، تولید نفت این منطقه به خطر افتاده است.

این درحالی است که یک مقام از وزارت نفت عراق اعلام کرد: تولید نفت و گاز کرکوک به صورت نرمال در حل انجام است و رهبران کرد توافق کرده‌اند از درگیری در تاسیسات نفتی خودداری کنند.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد ثبات عراق وجود دارد که باعث به خطر افتادن صادرات نفت شده است. کرکوک ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای اقلیم کردستان را به خود اختصاص می‌دهد. ترکیه تهدید کرده است که با درخواست بغداد، خط‌لوله انتقال نفت کردستان به بندر سیهان ترکیه را خواهد بست.

از سوی دیگر حفاران آمریکا هم ۵ چاه مورد حفاری خود را این هفته بستند و این باعث شد تعداد کل چاه‌های فعال به ۷۴۳ حلقه کاهش پیدا کند که این پایین‌ترین تعداد آنها از اوایل جون تا کنون است.

منبع: مهر
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 19273
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *