۰

ثبات نفت با امیدواری به موفقیت توافق اوپک

بهای معاملات نفت روز جمعه ثابت بود و در شرایطی که معامله‌گران دورنمای تاثیر مثبت توافق اوپک و تعادل بازار را در برابر رشد بیشتر تولید شیل ارزیابی کرده‌، هفته گذشته تقریبا تغییری نداشت.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش عص رنفت ، نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در نوامبر در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۱۸ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و در ۵۱.۴۷ دلار در هر بشکه بسته شد که نسبت به هفته پیش از آن دو سنت افزایش نشان داد. قراردادهای تحویل دسامبر این بازار ۳۳ سنت یا ۰.۶ درصد نشان داد و در ۵۱.۸۴ دلار در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت برای تحویل در دسامبر در بازار لندن ۵۲ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش یافت و در ۵۷.۷۵ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود یک درصد رشد قیمت نشان داد.

به گفته آدرین مورفی، تحلیلگر ارشد در شرکت آواترید، بازار در مسیر متعادل‌سازی عرضه با تقاضا قرار دارد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، در سخنرانی که روز پنج‌شنبه داشت اظهار کرد: بازار نفت با روند پرشتابی در حال تعادل است و تقاضا در دهه‌های آینده سریع‌تر رشد می‌کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان با هدف مقابله با عرضه اضافی که باعث شده قیمت‌ها کاهش پیدا کنند، توافق کرده‌اند تولیدشان را تا مارس سال ۲۰۱۸ به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اوپک پس از پیشرفت آهسته‌ای که اجرای این توافق بر بازار نفت داشت، اطمینان بیشتری پیدا کرده این توافق مذکور موثر واقع شده است. قیمت‌های نفت تحت تاثیر کاهش ذخایر، تقاضای جهانی قوی و کندی تولید شیل آمریکا و پایبندی بالای تولیدکنندگان به محدود کردن عرضه نزدیک به بالاترین رکورد دو سال گذشته قرار دارد.

در این بین به گفته مورفی، ساختار بازار نفت دچار تغییراتی شده و در حال حاضر قیمت معاملات تحلیل فوری بالاتر از معاملات آتی است. این امر نگهداری نفت را برای معامله‌گران غیرسودآور ساخته  وآنها را به فروش ترغیب می‌کند. این تغییر نشانه محدود شدن عرضه و تقاضای قوی است اما همچنان که نفت به مرز ۶۰ دلار نزدیک می‌شود، سرمایه‌گذاران نگران این هستند که تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، دکل‌های حفاری را افزایش داده و بازار را از عرضه جدید لبریز کنند.

طبق پیش‌بینی انرژی فدرال، انتظار می‌رود تولید شیل آمریکا در نوامبر به ۶.۱ میلیون بشکه در روز رشد کند.

طبق آمار گروه صنعتی "بیکرهیوز"، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش یافت و با هفت حلقه کاهش، به ۷۳۶ حلقه رسید.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت "پرایس فیوچرز"، کاهش شمار دکل‌های حفاری آمریکا تنها به دلیل طوفان نیست بلکه نشانه عقب نشینی تولیدکنندگان شیل است. این مسئله به افزایش قیمت‌ها کمک کرده و میزان عرضه را محدودتر می‌کند.



منبع : ایسنا
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 19316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *