۰

گله "پیوندی" از برکناری مدیرعامل ستاره خلیج فارس

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) گفت: از تغییر مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره پالایشگاه ستاره خیلج فارس بی خبر بودیم و از این اقدام گله مندیم.
پیوندی - عصر نفت
پیوندی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، محمدحسن پیوندی افزود: روز جمعه از طریق یکی از سایت های خبری متوجه شدم آقای صادق آبادی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش در سفری به بندر عباس علاوه بر مدیر عامل دو عضو هیئت مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تغییر داده است.

وی گفت: صادق آبادی بعد از بازدید از پالایشگاه با حضور سه عضو هیئت مدیره از پنج عضو تشکیل جلسه داده و آقای امامی مدیر عامل پالایشگاه را از کار برکنار و آقای دادور را به سمت مدیر عاملی این پالایشگاه منصوب کرده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در تشریح میزان سهام سهام داران پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزود: در این پالایشگاه 49 درصد سهام متعلق به شرکت تاپیکو وابسته به تامین اجتماعی، 33 درصد متعلق به صندوق بازنشستگی نفت و 18 درصد نیز متعلق به شرکت پالایش و پخش تعلق دارد.

پیوندی ادامه داد: دو ماه پیش بود که پس از راه اندازی فاز یک پالایشگاه به خواست خود وزارت نفت تیم قبلی مدیریت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تغییر کرد و آقای امامی از مجریان منطقه پارس جنوبی و مورد وثوق وزارت نفت به عنوان مدیر عامل معرفی شد.

وی تاکید کرد: برای تغییر مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از تامین اجتماعی به عنوان سهام دار 49 درصدی این پالایشگاه استعلامی نشد و ما هیچ اطلاعی از این تغییرات نداشتیم.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) گفت: این اتفاق برای ما غریب است چرا که تاکنون همراهی خوبی با وزارت نفت در تامین مالی پالایشگاه داشتیم و چیزی که باعث گله مندی ما شده این است که حتی یک تلفن در این زمینه به ما نشد.

پیوندی درباره قانونی بودن اقدام شرکت پالایش و پخش افزود: با توجه به اینکه طرف دولتی 51 درصد سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در اختیار دارد کار قانونی است و مدیریت با آنهاست اما آن چیزی که عجیب به نظر می رسد و ما نفتی ها به آن اعتقاد داریم رعایت عرف و استانداردهای حرفه ای است و اقدامی که صورت گرفت کاری غیر عادی در روزی تعطیل است.

وی گفت: البته بسته شدن دفتر تهران پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز می تواند تاثیر منفی روی اعتماد ما داشته باشد.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک پالایشگاه ساده نیست بلکه یک پالایشگاه منحصر به فرد در دنیاست، پروژه ای ملی است که مشتری اصلی تولیدات 9 منطقه از پارس جنوبی است.

پیوندی با اشاره به شرایط سخت زمان تحریم برای فروش میعانات گازی تاکید کرد: با به سرانجام رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشتری اصلی میعانات گازی این پالایشگاه است و با اتمام سه فاز اصلی آن 36 میلیون لیتر بنزین یورو4 در آن تولید خواهد شد که این 36 میلیون لیتر یعنی نصف بنزین مصرفی در کشور است.

وی گفت: ما با سهام داران دیگر در این پالایشگاه همکاری کاملی داشتیم و بخش قابل توجهی از انرژی خود را صرف این موضوع کردیم، آقای امامی هم که به اصرار خود وزارت نفت در شهریور ماه منصوب شد با آماده کردن گزارش هایی در دو ماه اخیر تلاش خوبی داشت.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) افزود: البته این پالایشگاه بیش از 10 سال در حال ساخت است و به دلیل شرایط آب و هوایی بخشی از تجهیزات آن در مناطق گرم و شرجی جنوب دچار خوردگی شده است بر این اساس نیاز به بررسی جوانب و تهیه گزارش از آخرین وضعیت آن بود اما نمی دانیم چرا چنین تصمیمی برای تغییر مدیریت گرفته شد.

پیوندی درباره وضعیت تامین منابع مالی و مشکلات سرمایه گذاری در پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: مشکل مالی بطور کلی در این پروژه وجود دارد اما ما انتظار داشتیم با فروش بنزین از تولیدات پالایشگاه این مشکل حل شود اما این انتظار برآورده نشد البته در این پروژه جمعیت قابل توجهی شامل 10 هزار نفر کار می کنند که در چند ماه پیش مشکل پرداخت نشدن حقوق آنها مطرح بود که تلاش کردیم این مشکل برطرف شود.

وی با اشاره به تاثیر تحریم بر تامین منابع مالی برای پالایشگاه افزود: تولید بنزین در حد انتظار نبود و فاینانس خارجی نیز به دلیل تحریم امکان پذیر نشد، در عین حال از طریق اوراق بهادار نیز با توجه به سررسید آنها امکان پرداخت میسر نشد.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) آخرین آمار تولید بنزین پالایشگاه را حدود 10 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: ما برای تامین مجدد منابع مالی مورد نیاز مجبور به رجوع دوباره به بازار سرمایه شدیم و در این زمینه از چیزی فروگذار نکردیم.

پیوندی درباره بسته شدن دفتر تهران پالایشگاه ستاره خلیج فارس تصریح کرد: بر اساس اطلاعیه مدیر عامل جدید تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

وی گفت: اینکه برخی می گویند مدیر عامل سابق نجومی بگیر بود درست نیست چرا که وی تازه دو ماه بود که منصوب شده بود و بر اساس استانداردهای وزارت نفت به وی پرداخت می شد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) افزود: البته این نوع تغییر مدیریتی شائبه نجومی بگیر بودن وی را به وجود آورده است و ما در نامه ای با امضای اقای ترکان به وزیر نفت این مسئله را مطرح کردیم و گفتیم که این نوع تصمیم گیری ها می تواند به امنیت شغلی و اطمینان مدیران لطمه بزند.

پیوندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را یک سمبول واقعی اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی جلوگیری از خام فروشی و این پالایشگاه ماده خام را به سوخت کشور تبدیل می کند.

وی با اشاره به بند 12 و 13 قانون رفع موانع تولید گفت: بر اساس این قانون می توان 10 درصد تخفیف به مراکز تولیدی داد که اکنون همه پالایشگاه ها از 5 درصد تخفیف استفاده می کنند، اما برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان یک طرح ملی باید این تخفیف کامل در نظر گرفته شود تا زمینه برای تکمیل آن به وجود آید.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 19341
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *