۰

فرودگاهی که روی میدان نفتی احداث شده

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در سال ۱۳۹۰ مقرر شد تا فرودگاه اهواز به طور دقیق قیمت‌گذاری شود تا بتوان با کمک ۲ وزارتخانه نفت و راه و شهرسازی برنامه جابجایی فرودگاه اهواز را عملیاتی کرد اما تاکنون پیشرفت محسوسی در این باره نداشته ایم.
بیژن عالیپور - عصر نفت
بیژن عالیپور - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، بیژن عالیپور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، فرودگاه اهواز را یکی از موانع توسعه میدان نفتی اهواز اعلام کرد و گفت: فرودگاه روی حدود 2 درصد از سطح مخازن میدان اهواز قرار گرفته است.

وی افزود: حجم ذخیره نفت درجای این ناحیه از میدان نفتی اهواز حدود 1.3 میلیارد بشکه و ظرفیت قابل تولید از آن حدود 14 هزار بشکه نفت در روز است.

عالیپور تصریح کرد: موقعیت کنونی فرودگاه اهواز، ساخت‎و‎سازهای چند دهه‎ اخیر در این شهر، وجود اماکن، کارگاه‎ها و ساختمان‎هایی که بدون توجه به حریم میدان و برنامه‎های آینده حفاری، احداث شده، در مجموع سبب شده است حدود  25 درصد از کل سطح میدان نفتی اهواز از دسترس این شرکت خارج شود.

این مقام مسئول با اشاره به این‎که میدان اهواز بزرگترین میدان نفتی کشور و یکی از 10 میدان بزرگ جهان است، ادامه داد: از زمان کشف این میدان در سال 1338 شمسی تاکنون، افزون بر 500 حلقه چاه در محدوده‎‏ای به طول 75 و عرض هشت کیلومتر حفر شده است که عمده آنها در شرق و شمال شرقی شهر اهواز واقع شده‎اند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب حجم نفت درجای میدان اهواز را بیش از 65 میلیارد بشکه و گاز موجود در کلاهک آسماری و مخزن خامی را حدود پنج تریلیون فوت مکعب عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده روی مخازن آسماری و بنگستان میدان اهواز، امکان افزایش ظرفیت تولید میدان اهواز به حدود 970 هزار بشکه در روز تا پایان سال 98 وجود دارد؛ ضمن این‌که دستیابی به ظرفیت بالاتر نیز دور از انتظار نیست.

عالیپور با اشاره به گزینه‎های مختلف فنی برای غلبه بر مشکلات سطحی و موانع حفاری در این میدان، توضیح داد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای جبران نبود دسترسی به بخش قابل توجهی از سطح میدان، اقدام به استفاده از روش‎های خاص حفاری چاه از جمله حفاری چاه‎های خوشه‎ای -حفاری 4 تا 5 حلقه چاه در یک محدوده ی واحد- و حفاری چاه‎های انحرافی و افقی کرده است؛ با این وجود هنوز هم نمی توان همه بخش‎های مخازن این میدان را به صورت متوازن در تولید، مشارکت داد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: به تازگی با توجه به رواج حفاری به روش ERD (یا حفاری با طول بلند Extended Reach Drilling ) ضمن مذاکره با شرکت‎های ارائه دهنده این فناوری، تعدادی محل حفاری برای به‌کارگیری این شیوه نوین هم مشخص شده است که امیدواریم در آینده نزدیک این مهم عملیاتی شده و بخشی از مشکلات دسترسی به سطح میدان برطرف شود.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که استفاده از این فناوری، هزینه حفاری و تعمیرات آینده چاه‎ها را به شکلی غیر متعارف بالا می‎برد به گونه ای که گاه بخشی از آن بودجه، از ارزش کل تأسیسات و اماکن سطح موجود بیشتر است.

به گفته عالیپور، با توجه به مشخصات ویژه مخازن این میدان و مخازن بنگستان و خامی آن، حتی حفاری طول بلند هم نمی تواند همه مشکلات روسطحی  را برطرف کند، بنابراین لزوم در اختیار داشتن بخش‌هایی از سطح میدان که هم اکنون به دلیل وجود ساخت و سازهای مختلف در دسترس نیست برای بالابردن میزان تولید روزانه و افزایش ضریب بازیافت در یک بازه زمانی که اقتصادی باشد، ضروری است.

وی یادآور شد: در سال 1390 بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مقرر شد تا زمین‌ها و تاسیسات ایجاد شده از جمله فرودگاه اهواز به طور دقیق مشخص و قیمت‌گذاری شود تا بتوان با کمک 2 وزارتخانه نفت و راه و شهرسازی برنامه جابجایی فرودگاه اهواز را عملیاتی کرد که با وجود تلاش‎های صورت گرفته، تاکنون پیشرفت محسوسی به صورت عملی در این باره صورت نگرفته است.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 19350
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *