۰

یک پای توافق نفتی اوپک می‌لنگد

زمانی که اوپک و شرکایش در ۲۵ ماه مه تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید را تا مارس سال ۲۰۱۸ تمدید کردند، بازار به عدم وجود یک استراتژی خروج واکنش نشان داد و قیمت‌های نفت ریزش کرد.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در آن زمان بازار نه تنها کاهش بیشتر تولید یا کاهش به مدت طولانی‌تری را انتظار داشت، همچنین خواهان آن بود تا بداند این سازمان پس از پایان مدت توافق، چگونه به افزایش تولید بازمی‌گردد.

پنج ماه پیش عدم وجود یک استراتژی خروج، به همان میزان یا بیشتر از کندی روند کاهش سطح ذخایر نفت، نشانه نگران کننده‌ای برای بازار نفت بود. اوپک در کنترل انتظارات و اعلام یک استراتژی بلندمدت برای دوران پس از پایان کاهش تولید، ناموفق بود.

اکنون که این سازمان و سایر تولیدکنندگان غیرعضو اوپک سرگرم مذاکره درباره تمدید دوباره مدت اجرای توافق کاهش تولید احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۸ هستند، به نظر می‌رسد که مصمم هستند یک استراتژی برای بازگشت تدریجی تولید به بازار داشته باشند. اوپک و سایر تولیدکنندگان غیراوپک به سرکردگی روسیه ۱.۸ میلیون بشکه در روز را از بازار خارج کرده‌اند و بازگشت فوری این میزان عرضه هر زمانی که اتفاق بیافتد، به قیمت‌های نفت آسیب می‌زند و احتمالا سطح ذخایر را بالا می‌برد.

منابع آگاه می‌گویند علاوه بر مذاکرات درباره تمدید مدت کاهش تولید پس از پایان زمانش در مارس سال میلادی آینده، اوپک اکنون مذاکرات مقدماتی برای یک استراتژی خروج برگزار کرده است.

اوپک و متحدانش ممکن است بخشی از نقاط کلیدی طرح خود را در نشست ۳۰ نوامبر تصویب کنند اما بعید است استراتژی کامل تا سال ۲۰۱۸ برای بازار رونمایی شود.

استراتژی عدم اعلام یکباره اطلاعات برای اوپک  مرسوم است. به همین دلیل بود که تصمیم ماه مه این سازمان مطابق با انتظارات تحلیلگران صنعت نفت نبود.

ابل کمری، مدیر سرمایه گذاری انرژی در شرکت مدیریت دارایی "جی پی مورگان" در این باره به بلومبرگ گفت: مدت توافق توافق یا نرخ پایبندی اعضا به آن برای من به اندازه عدم وجود یک استراتژی خروج از توافق اهمیت نداشت.

وی بر این باور بود که اوپک و روسیه باید اعلام کنند که سرگرم کار روی یک نقشه راه برای افزایش کنترل شده تولید هستند تا نگرانی‌ها نسبت به سرازیر شدن نفت به بازار را فرونشانده و کف قیمت‌ها را در ۵۰ دلار حفظ کنند.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در نشان دادن نیات داشتن چنین برنامه‌ای در آن زمان کوتاهی کردند و در نتیجه قیمت‌های نفت لطمه دید و تازه در اواخر تابستان که بازار سیگنال مثبتی از محدود شدن عرضه را نشان داد، بهبود یافت.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هفته گذشته اظهار کرد رشد تقاضای جهانی برای نفت قوی‌تر از حد انتظار قبلی بوده و مازاد ذخایر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی تا سپتامبر ۱۵۹ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله بود که در مقایسه با ۳۳۸ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله در ابتدای سال ۲۰۱۷ کاهش نشان می‌دهد.

اخیرا نوبت یکی از پرنفوذترین وزیران اوپک بود که اعلام کند این سازمان سرگرم کار روی یک برنامه خروج از توافق است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی به رویترز گفت: ما مصمم هستیم که هر آنچه در توان داریم برای کاهش ذخایر جهانی به متوسط پنج ساله انجام دهیم. وی در ادامه افزود: زمانی که به این هدف نزدیک شویم، درباره نحوه چگونگی خروج آرام از توافق کنونی تصمیم خواهیم گرفتیم و شاید توافق دیگری برای متعادل نگه داشتن عرضه و تقاضا داشته باشیم تا با افزایش مجدد میزان ذخایر روبرو نشویم.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک به یک برنامه خروج از توافق نیاز دارد و اگر مانند دفعه قبل در ماه مه در این زمینه شکست بخورد، ممکن است قیمت‌های نفت دوباره با ریزش روبرو شوند. اما طراحی استراتژی خروج برای اوپک احتمالا وظیفه دشواری خواهد بود زیرا افزایش تدریجی تولید ممکن است قیمت‌های نفت را به حدی افزایش دهد که برای تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا مطلوب باشد و در نتیجه اوپک سهم بازار بیشتری را از دست دهد. از سوی دیگر روند سریع‌تر افزایش تولید ممکن است تعادل میزان عرضه و تقاضا در بازار را دوباره برهم زند. در هر صورت اوپک به یک استراتژی خروج یا این استراتژی که به بازار بقبولاند سرگرم کار روی یک استراتژی خروج است، نیاز دارد.



منبع : ایسننا
يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب: 19415
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *