۰

آغاز عملیات کنترل فوران چاه نفت میدان رگ‌سفید

با حضور تیم‌های کارشناسی و متخصصان صنعت حفاری از شب گذشته در محل میدان رگ سفید رسما عملیات کنترل فوران و مهار آتش چاه 147 میدان رگ سفید آغاز شد.
فوران چاه نفت میدان رگ‌سفید - عص رنفت
فوران چاه نفت میدان رگ‌سفید - عص رنفت
به گزارش ميزنفت ، ساعت از 12 روز هفتم آبان ماه سال 96 گذشته بود که به ناگاه خبری در رسانه های داخلی منتشر شد.

خبری یک جمله « دکل شماره 95 فتح میدان رگ سفید آتش گرفت». در ساعات اولیه انتشار خبر هر کس سعی می کرد تا اطلاعات بیشتری را نسبت به علت این حادثه و احیانا تعداد کشته شدگان آن کسب کند. اما ظاهرا به دلیل نبود اینترنت کسب اطلاع از محل وقوع حادث به سختی صورت می گرفت.

به همین دلیل اخبار ضد و نقیضی از تعداد کشته شدگان در فضای مجازی منتشر شد به طوری که اولین اخبار اعلام می کرد 4 نفر از متخصصان صنعت نفت در این حادثه جان خود را از دست داده اند.
 
ظاهرا علت حادثه فواران سیال نفتی و پخش شدن آن روی زمین بود که به یکباره موجب انفجار و آتش سوزی دکل حفاری 95 فتح شد و سرعت وقوع حادثه به حدی بالا بود که متاسفانه اجازه هیچ گونه عکس العملی را به کارکنان فعال در دکل حفاری نداد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری و همچنین مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اولین کسانی که خود را  به میدان رگ سفید که در حد فاصل بندر دیلم و امیدیه در استان بوشهر واقع شده رساندند و پس از بررسی ها مشخص شد دو تن از کارکنان و متخصصان صنعت حفاری به نام های فرزاد ارزانی و محمد سلیمی در این حادثه جان خود را از دست داده اند.
 
شادروان فرزاد ارزانی
 
شادروان محمدسلیمی

خوشبختانه غیر از این دو تن فرد دیگری در این حادثه جان خود را از دست نداد اما با این حال به دلیل سوختگی و جراحت برخی از کارکنان فعال در منطقه بیمارستان امیدیه در حالت آماده باش قرار گرفت.

با تشکیل ستاد بحران در منطقه توسط مسئولان حاضر صنعت حفاری و شرکت مناطق نفتخیز جنوب محسن دلاویز مدیرعامل شرکت نفتخزر به نمایندگی از وزیر نفت به منطقه رفت.
تصویرهوایی از محل وقوع حادثه دکل 95 فتح

به گفته کارشناسان و متخصصان صنعت نفت موقعیت کوهستانی منطقه و همچنین کمبود آب موجب شده است تا مهار آتش و کنترل چاه به سختی صورت گیرد.

صبح امروز نیز در نشست آغازین ستاد بحران که با حضور سپهر سپهری مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران و بیژن عالیپور مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و با شرکت مدیران ارشد و متخصصان مهار و کنترل چاه در موقعیت ستاد اجرایی عملیات مهار در منطقه رگ سفید تشکیل شد، کارشناسان و متخصصان نسبت به ارائه گزارش کارشناسی اولیه در این ارتباط توضیح دادند.

همچنین در این جلسه چگونگی بررسی عملیات کنترل چاه مورد بحث و تبادل نظر فنی قرار گرفت و مقرر شد تیم های تخصصی، عملیاتی پشتیبانی بر اساس برنامه مهار چاه و با درخواست کمیته مدیریت بحران شرکت به منطقه اعزام شوند.

در این جلسه همچنین مقرر شد امکانات مورد نیاز بر اساس برنامه اصلی ترسیم شده از سوی هر دو شرکت و در صورت نیاز از دیگر بخش ها تامین و در اسرع وقت در اختیار تیم های عملیاتی قرار گیرد.

این گزارش حاکی است ظاهرا مدیران ارشد و متخصصان مهار فوران چاه، نیمه شب گذشته از نزدیکترین فاصله از شرایط چاه 147 رگ سفید بازدید مجدد بعمل آوردند و همچنین عملیات کنترل فوران این چاه با استقرار ماشین آلات سنگین راه سازی و ایجاد جاده دسترسی به محل چاه از شب گذشته آغاز شد.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که مهار و در کنترل گرفتن چاه آتش گرفته نیازمند عملیات پیچیده است بنابراین نمی توان انتظار داشت در مدت کوتاهی آتش چاه را مهار و آن را خاموش کرد.

به طوری که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیرا اعلام کرده است نمی توان انتظار داشت که مهار آتش به زودی صورت گیرد.

منبع : فارس
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 19426
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *