انتقاد مدیرعامل توتال از اصلاحات انرژی عربستان

13 آبان 1396 ساعت 14:16

مدیرعامل توتال هشدار داد که اصلاحات اقتصادی و اجتماعی عربستان سعودی ممکن است بیش از حد بلندپروازانه باشد و به همان راحتی که حامیانش باور دارند پیش نرود.


به گزارش ميزنفت ، پاتریک پویانه که در رویدادی در لندن سخنرانی می‌کرد، با یادآوری وضعیت روسیه پس از سرگونی میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق که در وهله نخست با هرج و مرج همراه بود، گفت: یک دفعه نمی‌توان به یک سیستم سکولار تغییر کرد.

برنامه "افق ۲۰۳۰ سعودی" که ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است، اصلاحات اساسی در اقتصاد و جامعه را در نظر گرفته که اکثر این اصلاحات منوط به تغییر کامل صنعت انرژی با هدف کاهش وابستگی به نفت است.

طرح‌های پروژه‌های تجدیدپذیر و اجازه رانندگی و ورود به استادیوم به زنان جدیدترین نشانه از جدی گرفته شدن برنامه اصلاحات از سوی ریاض هستند. با این‌همه موارد مذکور گام‌های اولیه هستند و اگر قرار باشد عربستان اهداف خود را کامل کند، اقدامات بیشتری باید انجام بگیرد.

شاید نکته جالب این باشد که هزینه فاصله گرفتن عربستان از نفت قرار است با عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو تامین شود در حالی گزارش‌های متعددی از مشکلاتی وجود دارد که ممکن است عرضه اولیه سهام این غول نفتی در بازار جهانی را به تاخیر انداخته یا حتی لغو کنند. مقامات ریاض چنین گزارش‌هایی را تکذیب کرده‌اند.

اما آن طور که مدیرعامل توتال گوشزد کرده است، ‌ مشکل دیگری پیرامون این اصلاحات وجود دارد که در هر جامعه‌ای طبیعی است. در حالی که ۷۰ درصد از جوانان سعودی از این اصلاحات حمایت می‌کنند، بسیاری از شهروندان سالمند عربستان ممکن است برای تغییرات اساسی که با اجرای افق ۲۰۳۰ ایجاد می‌شود، چندان آماده نباشند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، توتال با فعالیت در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر حضور بسیار قوی در خاورمیانه دارد. این شرکت با ایران نیز قراردادی امضا کرده تا در توسعه میدان گازی پارس جنوبی حضور پیدا کند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 19457

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19457/انتقاد-مدیرعامل-توتال-اصلاحات-انرژی-عربستان

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir