۱

افشاگری مسئول کارگروه سامانه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی

مسئول کارگروه سامانه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی از تلاش عده‌ای برای برگزاری مناقصه ۸۵۰ میلیارد تومانی برای این سامانه که ۶۰ میلیارد تومانی هزینه داشته،‌ خبر داد و گفت: مناقصه مورد نظر عده‌ای هم ایراد حقوقی دارد هم اقتصادی.
امیر جعفرپور - عصر نفت
امیر جعفرپور - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، امیر جعفرپور در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس مصوبه 14 بهمن 93 ناوگان باری و مسافری سبک و سنگین درون و برون‌شهری مانند سواری، اتوبوس، کامیون، کشنده و... اگر دیزلی باشند با توجه به پیمایش مبتنی بر عملکرد به آنها سوخت 300 تومانی تحویل شود.

وی تصریح کرد:‌در آن زمان مصرف روزانه سوخت دیزل حدود 54 میلیون لیتر بود که امروز با کاهش 12 میلیون لیتری به 42 میلیون لیتر رسیده است. از ابتدای سال 94 جلسات منظم هفتگی کارگروه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی به صورت هفتگی (تا 18 ماه) برگزار می‌شد. در ادامه از اواسط سال 95 این جلسات هر دوهفته با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت،‌راه،‌کشور، اطلاعات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزستاد حمل‌ونقل و سوخت برگزار شده است.

وی با یادآوری این‌که پلیس راهور، ایدرو و بیمه به این مجموعه اضافه شدند،‌ افزود:‌ بیمه از آن جهت اضافه شد تا ناوگان فاقد بیمه از برنامه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش خارج شوند.

معاون سابق توسعه حمل‌ونقل ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با اشاره به این‌‌که معونان امنیتی وزارت کشور نیز به دلایلی به کارگروه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی ملحق شدند، یادآور شد:‌ از اوایل سال 94 فرآیند کاهش مصرف سوخت آغاز شد؛  اتوبوس 9000 لیتر و کامیون 7200 لیتر در ماه مصرف سوخت داشتند که این اعداد به تدریج به نصف و یک سوم کاهش یافت.

بیشتر بخوانید؛

ساخت واگن‌های مترو برای تسویه پول نفت به چینی‌ها واگذار شد

جعفری با بیان این‌که برای پایش مصرف سوخت و تردد  سپهتن روی ناوگان عمومی برون‌شهری کشور نصب شد، اظهار کرد: برای مدیریت مصرف سوخت در ناوگان درون‌شهری از الگوی وزارت راه و شهرسازی استفاده کردیم. سامانه پایش و پیمایش سوخت ناوگان دیزلی درون‌شهری چند پله از وزارت راه و شهرسازی جلوتر است،‌به‌طوریکه اسناد کاغذی حمل در سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری حذف می‌شود. به نحوی که هر فردی که می‌خواهد مسافر یا باری را از یک نقطه به یک نقطه جابجا کند بسته به شرایط حمل، همانجا قیمت (مانند اپلیکیشن‌های موجود در کشور) مشخص می‌شود.

*فقط یک دهم بار کشور برون‌شهری است

وی با اشاره به این‌که با نصب GPS روی وسایل نقلیه سوخت بر اساس عملکرد تخصیص می‌یابد، تاکید کرد:  از کل بار کشور یک پنجم تا یک دهم برون‌شهری است. بر اساس آمار کل بار برون‌شهری کشور سالانه 400 میلیون تن است که از طریق جاده و ریل جابجا می‌شود، این در حالی است که در حمل‌ونقل درون‌شهری 4 میلیارد تن و در تهران سالانه حدود یک میلیارد تن جابجا می‌شود.

وی افزود: در آمارنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به نوعی 500 هزار دستگاه ناوگان دیزلی برون‌شهری در نظر گرفته می‌شود و همیشه اعلام می‌کنند که این ناوگان یک سوم کشورهای دنیا راندمان دارد. اما وقتی به جزئیات توجه کردیم  اگر حتی یک وسیله نقلیه حداقل یک صورت وضعیت برای مسافر و بارنامه برای بار داشته باشد آنرا ناوگان برون‌شهری تلقی می‌کنیم.

وی ادامه داد:  آیا صرفه اقتصادی دارد یک کامیون سالانه با یک بارنامه برون‌شهری کار کند؟ آمدیم این آمار را شش ماه کردیم و در کارگروه اعلام کردیم که هر سه ماه یکبار وسیله نقلیه کار کرده باشد که الان دو ماه یبکار است و به سمت یک بارنامه در ماه می‌رویم. اگر دریافت حداقل یک بارنامه در ماه ملاک باشد تعداد ناوگان این حوزه به 200 هزار دستگاه هم نمی‌رسد.

مسئول کارگروه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی اظهار کرد: در نتیجه از 750 هزار دستگاه ناوگان دارای پلاک زرد یا سفید دیزلی حدود 200 تا 250 هزار دستگاه اعم از باری و مسافری به وزارت راه و شهرسازی مربوط و حدود 500 هزار دستگاه مربوط به حمل‌ونقل درو«‌شهری است.

جعفرپور با یادآوری این‌که موفق شده‌ایم پروانه 220 هزار دستگاه را تایید کنیم، گفت:‌ البته 160 هزار دستگاه پروانه تایید شده دارند و 60 هزار دستگاه دیگر که به دلیل نقص اطلاعات در مراحل مختلف تایید قرار دارند. این تعداد از بین 350 هزار دستگاهی است که شناسایی شده آنهم پس از ثبت‌نام 450 هزار دستگاه در سامانه یو تی سی ام اس.

وی با اشاره به کاهش 25 درصدی سهمیه‌ها برای آنهایی که در سامانه مذکور ثبت‌نام نکرده‌اند، اظهار کرد: احتمالا این کاهش سهمیه در آذرماه امسال به 60 درصد کسانیکه که در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده و پروانه‌ گرفته‌اند، می‌رسد. در واقع بسیاری از افراد که تا پیش از این به دلیل ممانعت صنوف وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه UTCMS.IR ثبت‌نام نکرده‌اند برای دریافت پروانه اقدام می‌کنند.

*صرفه‌جویی 3000 میلیارد تومانی

وی یادآور شد:‌ طی سه سال اخیر 3000 میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته‌ایم که 1000 میلیارد تومان به طور متعلق مربوط به 8 ماه اخیر در جوزه درون‌شهری بوده است.

مسئول کارگروه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی با تاکید بر ضرورت نصب GPS روی خودروها گفت: زارت نفت باید بر اساس مصوبه 75 درصد از منابع مالی GPS را پرداخت کند، در صورتیکه این کار موکول به مرگ سهراب نشود کمک خیلی خوبی در جهت تجهیز همه ناوگان درون‌شهری به GPS خواهد بود.

جعفرپور در پاسخ به پرسش تسنیم که این 75 درصد چه میزانی است، افزود:‌ هزینه نصب جی پی اس در خودروهای عمومی درون‌شهری به اندازه سپهتن نبوده و نصف آن است. این عدد نیم تا یک میلیون تومان است که اگر سه چهارم آنرا (75 درصد) وزارت نفت تامین کند 100 تا 200 هزار تومان توسط رانندگان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این اتفاق در گروه است که وزارت نفت به تعهدات خود عمل کند،‌تصریح کرد:‌وزارت صنعت باید به صنوف خودش بفهماند که حمل‌ونقل درون‌شهری بار و مسافر قانون خاص خودش را دارد.

*کمک ستاد مبارزه با قاچاق

مسئول کارگروه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر این‌که به جز نصب جی پی اس "سامانه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی" به چه چیز دیگری نیاز دارد، گفت: نرم‌افزار مجازی صدور باربرگ  یا سندحمل را نیز آماده کرده‌ایم که آماده پایلوت شدن در چند کلانشهر مانند مشهد و شیراز است.

جعفرپور در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در این خصوص که راه‌اندازی سامانه مذکور چقدر هزینه داشته است، اظهار کرد:‌ تا الان حدود 6 میلیارد تومان هزینه داشته که عمده این مبلغ با کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تامین شده است. قیمت قابل توجهی این پول صرف تولید نرم‌افزار،‌ راهبری، نصب، امنیت و آموزش شده است.

*کار 20 ساله وزارت راه را یکساله انجام می‌دهیم

وی با اشاره به این‌که کال سنتر این سامانه در 9 ماه اخیر به حدود 400 هزار تماس پاسخ داده است، گفت: به جرات می‌توان گفت امیدواریم در یکسال کار 20 ساله وزارت راه و شهرسازی را در دورن شهرها انجام دهیم.

*تعویق جریمه ناوگان فرسوده به دلیل آماده نبودن پلیس ناجا

مسئول کارگروه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی با اشاره به این‌که ناوگان حمل‌ونقل عمومی به اندازه کافی در کشور وجود ندارد و باید برای پاسخگویی به نیازها تا 4 برابر افزایش یابد، افزود: در حوزه مسافر ناوگان خیلی کمی داریم، تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به 10 سال قبل به جای افزایش، کاهش یافته است.

جعفرپور یادآور شد: تعداد اتوبوس‌ها از 25 هزار به 20 هزار دستگاه کاهش یافته است، ضمن این‌که در شمارش انجام شده در سامانه پایش پیمایش ناوگان دیزلی بار و مسافر تعداد اتوبوس‌ها فعال حدود 17 هزار دستگاه در سراسر کشور است.

وی با اشاره به این‌که شرکت‌های اتوبوسرانی، آمار اتوبوس‌ها یاسقاطی یا از رده خارج را نیز برای اعلام تعداد اتوبوس‌های فعال اعلام می‌کردند، بیان کرد: در چند شهر مانند یزد، مشهد و قزوین به صورت پایلوت سوخت بر اساس پیمایش تخصیص می‌یابد،این طرح نشان می‌دهد که چند اتوبوس فعال هستند و چه میزانی سوخت مصرف می‌کنند این شفافیت اطلاعات کمک می‌کند به خوبی برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به این‌که بر اساس مصوبه دولت باید از اول آبان‌ماه امسال به خودروهایی که سن فرسودگی عبور کرده معاینه فنی ندهند، این خودروها در برون‌شهری با دوربین جاده‌ها و درون‌شهری در مناطقی که LEZ اجرا می‌شود، 50 هزارتومان به خاطر نداشتن معاینه فنی و 90 هزار تومان به علاوه یک نمره منفی به خاطر فرسودگی جریمه شوند.

وی با بیان این‌که این خودروها همچنان سوخت دریافت می‌کنند، ادامه داد: این مصوبه اما به دلیل این‌که پلیس ناجا باید یک سری زیرساخت‌ها را آماده می‌کرد به تعویق افتاده است.

*تردد کامیون 92 ساله در تهران

مسئول کارگروه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی با یادآوری تردد کامیون 92 ساله در تهران، اظهار کرد: هم‌اکنون کامیونی با عمر 92 سال با پلاک ایران در تهران تردد می‌کند. فناوری‌های 40 و 50 سال قبل خودروها مورد تایید نیست و باید اینها را از رده خارج کنیم و به تدریج به سن 20 سال (حداکثر سن) در برون‌شهرها برویم.

جعفرپور با بیان این‌که عمر اتوبوس‌ها درون‌شهری 9.5 سال است، افزود: تعداد ناوگان باری حدود 10 برابر ناوگان مسافری و فرسودگی آن 4 برابر ناوگان مسافری است.

*ماجرای مناقصه 850 میلیارد تومانی

وی با اشاره به این‌که برای اجرای سامانه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی به سراغ تجربه‌های وزارت راه و شهرسازی رفتیم، اظهار کرد: گفته شد باید مناقصه‌ای برگزار شود. بر این اساس مناقصه‌ای طراحی شد تا کل پکیج را شرکت‌ها ارائه کنند، اما مناقصه قبل از این‌که پاکاتی بازگشایی شود باطل کردیم.

وی با بیان این‌که به مناقصه هم ایراد حقوقی و هم ایراد اقتصادی وارد شد، تاکید کرد:‌ عده‌ای به دنبال احیای مناقصه هستند که البته تیر آنها به سنگ می‌خورد چون هم ایراد حقوقی دارد هم اقتصادی.

وی گفت: تاکنون حدود 6 میلیارد تومان برای سامانه پایش پیمایش سوخت ناوگان دیزلی هزینه شده و 5 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز است.

وی یادآور شد: با بررسی انجام شده با شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت راه و شهرسازی و با استفاده بر توان داخل کل سامانه حدود 60 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که یک چهاردهم 850 میلیارد تومان هم نمی‌شود.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 19467
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *