در جلسات نفتی ایران و عراق چه می گذرد؟

15 آبان 1396 ساعت 11:32

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اهمیت همکاری نفتی بین ایران و عراق، از برگزاری جلسات نفتی مشترک بین دو کشور خبر داد و گفت: این طرح در حال بررسی است که چنانچه عراق با کردستان به نتیجه نرسد، نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرده است.


به گزارش ميز نفت ، حمید حسینی با بیان اینکه ایران و عراق در بازار جهانی نفت رقیب یکدیگر هستند، اظهار کرد: با وجود این موضوع این دو کشور می‌توانند در زمینه‌های نفتی باهم همکاری کنند. ظرفیت و پتانسیل نفتی عراق بسیار بالا است قرار گرفتن عمده میادین این کشور در خشکی حسن عراق محسوب می‌شود، درحالی که اکثر میادین نفتی اران در دریا قرار دارد و هزینه سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران بسیار بالا است.

وی با اشاره به میادین مشترک نفتی ایران و عراق  در منطقه خوزستان، گفت:  میادین نفتی زیادی مانند آزادگان، یادآوران و یاران بین ایران و جنوب عراق مشترک است. یکی از راه های توسعه این میادین که هم به نفع ایران و هم به نفع عراق خواهد بود این است که دو کشور برای توسعه این میادین با یکدیگر توافق کرده و توسعه این میادین را به یک شرکت سوم واگذار کنند.

این کارشناس و فعال حوزه انرژی ادامه داد: در شرایطی که توسعه میادین مشترک ایران و عراق به یک کمپانی واگذار شود، نه تنها هزینه‌های دوباره کاری نخواهیم داشت بلکه رقابت‌های منفی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم از بین می رود و دو کشور می توانند برای فروش محموله با یکدیگر همکاری کنند.

حسینی با اشاره به روابط نفتی بین ایران و عراق اظهار کرد: متاسفانه در سال‌هایی که روابط اقتصادی بین ایران و عراق توسعه یافت نتوانستیم با بخش نفت عراق ارتباط برقرار کنیم. حتی صادرات فرآورده به این کشور هم به شرکت کهربا بوده که وابسته به وزارت برق عراق و برای نیروگاه های این کشور است.

وی با بیان اینکه چند سالی است که شرکت نفت ایران یک دفتر نمایندگی در عراق ایجاد کرده، افزود: در این دفتر درحال مذاکره هستیم و این طرح عراق در حال بررسی است که چنانچه عراق با کردستان به نتیجه نرسد نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرده است. کلیات بحث مطرح شده و در این  راستا مطالعاتی در حال انجام است که بررسی شود آیا اجرای این طرح که نفت عراق به ایران منتقل شود  و در پالایشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار بگیرد امکان پذیر است یا خیر.

حسینی از موافقت ایران با انتقال نفت عراق خبر داد و افزود: اگر این طرح اجرایی شود روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام  وارد کشور شده و می تواند بسیاری از پالایشگاه‌های کشور را پوشش دهد. در این راستا ممکن است خط لوله ای از بصره به آبادان کشیده شود و نفتی که از بصره به ایران وارد می شود از راه دیگر مانند خارگ سوآپ شود.

وی افزود: بخش دیگر را می توانیم با پروژه‌هایی که می‌خواهیم در عراق انجام دهیم تعویض کنیم. به عبارت دیگر در ازای نفت خامی که از عراق دریافت می کنیم برای عراق خدمات انجام می دهیم.

حسینی در ادامه با بیان اینکه ارائه خدمات ایران به عراق می تواند زمینه دیگر همکاری بین دو کشور باشد اظهار کرد: ایران می تواند در زمینه های آموزشی، حفاری، تجهیزات و غیره به عراق خدمات ارائه کند. زیرا زیرساخت‌های نفتی عراق نابود شده و چیزی به نام ساخت و ساز داخل در عراق وجود ندارد. در این راستا تلاش می شود استانداردها با یکدیگر تطبیق داده شود.

وی افزود: برخی در کشور ادعا می‌کنند امور کشور عراق دست کشورهای انگلیس و آمریکا است پس ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم در حالی که بستگی دارد چقدر برنامه داشته باشیم و چقدر تلاش کنیم. من اعتقاد ندارم که نمی‌توانیم در حوزه نفت جنوب وارد شویم حتما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 19476

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19476/جلسات-نفتی-ایران-عراق-می-گذرد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir