روزانه 500 هزار دلار نفت ایران در رگ‌سفید می‌سوز

17 آبان 1396 ساعت 14:37

روزانه ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ بشکه نفت در چاه آتش گرفته میدان نفتی رگ‌سفید می سوزد. این مقدار نفت با نرخ ۶۲ دلاری قیمت هر بشکه نفت اوپک، حداقل حدود ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارد.


به گزارش ميز نفت ، بعداز ظهر روز هفتم آبان ماه (ساعت 13) چاه شماره 147 میدان نفتی رگ سفید هنگام عملیات حفاری به‌دلیل فوران گاز، منفجر شد که این انفجار موجب آتش‌سوزی در دکل حفاری 95 فتح شرکت ملی حفاری شد.

در این حادثه 2 نفر از کارکنان عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران به‌نام‌های "فرزاد ارزانی بیرگانی" و "محمد سلیمی چگینی" در دم جان باختند. ساعتی پس از وقوع حادثه، تیم‌های عملیاتی از شرکت ملی حفاری ایران به‌همراه مدیران ارشد این شرکت در محل حضور یافتند اما به‌دلیل حجم گسترده آتش، تیم‌های عملیاتی از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز با بالگرد خود را به محل حادثه رساندند.

در طی 10 روز گذشته وزیر نفت و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از محل حادثه بازدید کرده اند و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ستادی با عنوان ستاد مهار فوران چاه شماره 147 تشکیل داده که تمامی عملیات به صورت متمرکز زیر نظر این ستاد فرماندهی شود.

* انجام مقدمات مهار آتش با پاک‌سازی محوطه چاه

طبق گزارش رسمی وزارت نفت، شب گذشته تیم آتش نشانی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت‎های بهره برداری نفت و گاز گچساران و آغاجاری با استقرار و چیدن ماشین آلات آتش نشانی و تانکرهای حمل آب، بارش انبوه و فوران آب را در محدوده عملیات امکانپذیر کردند. سپس سه گروه از آتش‎کاران در صفوف منظم و در فواصل معین، در شعاع 50 تا 30 متری دهانه چاه مستقر و با پاشش مستمر آب، دمای تجهیزات و آهن آلات باقیمانده در ضلع غربی چاه را کاهش دادند.

در بخش دوم این عملیات، نیروهای عملیاتی زیر پوشش سنگین آب به چاه نزدیک شدند و  لوله‎های مرتبطه مخازن ذخیره گل روغنی را از یکدیگر جدا ساختند؛ سپس دو دستگاه بلدوزر به مخزن شماره یک نزدیک شده و پس از اتصال بکسل و اعمال مراقبت های لازم، مخزن مملو از گل قابل اشتعال را از معرض لهیب آتش دور کردند که این کار با ریزش انبوه فوم و پاشش متراکم آب آتش نشانی همراه بود.

در ادامه این عملیات شبانه، 2 دستگاه مخزن مکش نیز با رعایت اصول ایمنی، توسط نیروهای مستقر در محل ابتدا جداسازی و سپس به بلدوزرها متصل و از محوطه چاه خارج شدند.

آخرین مرحله عملیات در شب گذشته، خارج ساختن سه دستگاه پمپ گل حفاری از محدوده آتش بود که بدون هیچگونه آسیبی به انجام رسید و در مجموع 6 محموله سنگین از مجموعه موانع دسترسی به چاه، از محوطه خارج شد. 

* روزانه چقدر نفت می سوزد؟

طبق بررسی های خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم از محل حادثه، روزانه 8000 تا 9000 بشکه نفت در چاه آتش گرفته می سوزد. این مقدار نفت با نرخ 62 دلاری قیمت فعلی هر بشکه نفت اوپک، حداقل حدود 500 هزار دلار قیمت دارد. به عبارتی در یک شبانه روز چیزی در حدود 500 هزار دلار نفت در چاه نفتی 147 میدان رگ سفید می سوزد.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 19502

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19502/روزانه-500-هزار-دلار-نفت-ایران-رگ-سفید-می-سوز

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir