۰
۱

گاز فلر در قرارداد با نروژی‌ها حذف شد

براساس قرارداد منعقد شده بین ایران و شرکت نروژی هلما گاز شیرین تبدیل به ال ان جی می شود در حالی که قرار بود گازهای فلر برای این پروژه در نظر گرفته شود.
مشعل - عصر نفت
مشعل - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اوایل آبان ماه بود که نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی جهت تولید گاز مایع‌شده (LNG) صادراتی، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت IFLNG تحت مالکیت شرکت پالایش گاز خارک و شرکت نروژی Hemla امضا شد.

براساس این قرارداد شرکت نروژی با استفاده از شناور Carribean FLNG که متعلق به شرکت بلژیکی Exmar بوده و تحت قرارداد اجاره در اختیار شرکت IFLNG به عنوان نماینده انحصاری شرکت Exmar قرار می گیرد، توانایی تولید 500 هزار تن LNG در سال را دارد.

در این راستا شرکت ملی نفت ایران و شرکت IFLNG طی سه ماه اقدامات لازم جهت نافذ شدن این قرارداد 20 ساله فروش گاز طبیعی را انجام داده و با اجرایی شدن آن، پیش بینی می شود شناور Caribbean FLNG از اواسط سال 1397 در بندر خدماتی پارس مستقر شده و پس از طی مراحل راه اندازی، آمادگی دریافت روزانه حدود 2.3 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از پالایشگاه هفتم گازی پارس جنوبی را داشته باشد.

شناور Caribbean FLNG که مراحل تست آن در کشور چین پایان یافته است، دومین شناور ساخته شده در جهان با قابلیت تولید گاز مایع شده در دریاست. همچنین بر اساس گزارش موسسه‌های معتبر بین المللی پیش بینی می‎شود تا سال 2020 ساخت سه شناور FLNG دیگر نیز پایان یابد.

به گزارش خبرنگار فارس حدود 13 روز قبل نیز خبرگزاری رویترز این خبر را پوشش داد و اعلام کرد ایران و کنسرسیومی شامل شرکت های ایکسمار و هلما قراردادی را منعقد کردند که توسط کشتی کاریبین که ظرفیت تولید 500 هزار تن ال ان جی را دارد برای ایران ال ان جی تولید کرده تا بازار صاردات گاز ایران متنوع شود.

بررسی های بیشتر توسط خبرنگار فارس از دو شرکت هلما و ایکسمار مشخص شد که این شرکت ها توانایی تواید گاز ال ان جی را دارا هستند و حتی شرکت هلما پروژه های نفتی و گازی را در شمال آفریقا، خاورمیانه و آمریکا انجام داده است.

اما آنچه که مورد تعجب است مذاکرات این شرکت با طرف ایرانی است به طوریکه براساس اعلام مسئولان شرکت ایکسمار (شریک شرکت هلما در پروژه تولید ال ان جی) قرار بود گازی که برای این کار در نظر گرفته می شود گاز فلر باشد. که البته پیشتر از انعقاد این قرارداد مسئولان صنعت نفت ایران نیز اعلام کرده بودند قصد دارند گاز مشعل میدان فروزان برای تولید ال ان جی در نظر گرفته شود و پس از آن میادین دیگر به ترتیب وارد این پروژه خواهند شد.

اما به یکباره در خبری که از سوی شرکت ملی نفت ایران در خصوص این قرارداد منتشر شد؛ به جای گاز فلر گاز شیرین در اختیار این شرکت نروژی قرار خواهد گرفت تا تبدیل به ال ان جی شود.

که در گزارش های قبلی نیز براساس فرمول ابلاغی وزیر نفت برای قیمت گذاری ال ان جی مشخص شد قیمت این گاز بسیار کمتر از قیمت گازی است که به عنوان خوراک به واحد های پتروشیمی داده می شود وحتی قیمت آن تغیربا یک سوم قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه و عراق است.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد شرکت پالایش گاز خارک است که هیچ سابقه فعالیت از این شرکت در حوزه صنعت گاز ثبت نشده است و تنها مسئولان شرکت ایکسمار مدعی هستند این شرکت در سال 2014 تاسیس شده و عمده سهامدار آن نیز پتروشیمی خارک است و باید این سوال مطرح شود چرا شرکتی که سابقه فعالیت آن مشخص نیست برای این پروژه انتخاب شود.



منبع : فارس
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 19518
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
اگر قیمت گاز آن ارزان است، راه باز است برای شما و سایرین تا از این فرصت استفاده کنند. چرا بیکار نشسته اید پس؟