خبری بد برای صادرات نفت ایران

30 آبان 1396 ساعت 19:05

هند مشتری بزرگ ایران به طور رسمی اعلام کرد برای خرید نفت روی آمریکا و کشورهای دیگر متمرکز شده است.


به گزارش ميز نفت ، پس از آنکه هند رسما اعلام کرد برای خرید نفت به سمت آمریکا متمرکز شده است و اکثر خرید خود را از آمریکا انجام می‌دهد، نیجریه، جایگاه سومی بزرگترین صادر کننده نفت به هند را از دست داد.

 البته پیش از این نیز هند واردات خود را به میزان 30 درصد از ایران کاهش داده بود، آمریکا به شدت تلاش می‌کند مشتری‌های نفت ایران را بگیرد. 

 رویترز گزارش داد که خاورمیانه از مسیر بزرگترین صادر کننده به کشورهای آسیای جنوبی فاصله گرفته است. هند که سومین کشور بزرگ وارد کننده نفت در جهان است در ماه آگوست اعلام کرده بود که برای خرید خود به سمت آمریکا و دیگر مناطق متمرکز شده است. 

 احسان الحق مدیر نفت خام و فرآورده‌های پالایشگاهی در بخش مشاوره منابع «ریسورس اکونومیک» گفت: پیش از این در آسیا، نفت غرب آفریقا با نفت‌های خاورمیانه رقابت می‌کرد اما در حال حاضر یک رقیب جدی هم اضافه شده است که آن آمریکاست.

 رئیس شرکت پالایشگاهی «بهارات پترولیوم»طی چند ماه گذشته نفت آمریکا با نفت آفریقا رقابت جدی داشته و تفاوت قیمت بین نفت آمریکا و برنت به حد کافی مناسب بود تا این هزینه‌ها را پوشش دهد.

 طی چند ماه گذشته هند خرید خود از ایران را نیز به میزان 30 درصد کاهش داده است، اگرچه هند عدم واگذاری میدان گازی «فرزاد ب» را بهانه قرار داده اما شواهد حاکی از آن است که آمریکا کشورها را برای عدم خرید نفت از ایران تحریک می‌کند.

 آمریکا تلاش می‌کند تا مشتری‌های نفت ایران را در منطقه و حتی اروپا بگیرد تا از این طریق نیز بر ایران فشار بیشتری وارد کند.

 براساس آمارهای ارائه شده از سوی مراکز بین المللی انرژی واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش از آن 9.5 درصد کاهش یافته است.

 برخی از مراکز مطالعاتی انرژی می گویند عمده ترین علت کاهش خرید نفت کره جنوبی از ایران فشار های آمریکا به این کشور است و حتی سفر رئیس جمهور آمریکا به این کشور بی تاثیر نبوده و ظاهرا آمریکا متعهد شده است تا نیاز هیدروکربوری کره جنوبی را در صورت عدم خرید از ایران تامین کند.

 ظاهرا فشارهای آمریکا به مشتریان نفتی ایران محدود نمی شود بلکه این کشور به مشتریان اروپایی نیز فشارهایی وارد آورده است تا خرید نفت خود از ایران را کاهش دهند.

آمریکایی ها که می دیدند لهستان در حال تبدیل شدن به بزرگترین خریدار نفت سنگین ایران در اروپا هستند هم اکنون دست به کار شده و قراردادهای صادراتی با خریداران نفت این کشور منعقد کرده اند.

منبع : فارس


کد مطلب: 19607

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19607/خبری-بد-صادرات-نفت-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir