۰

واکنش نفت به موج اخبار مثبت

قیمت نفت آمریکا در معاملات کوتاه روز جمعه که سرمایه‌گذاران به مختل شدن عرضه به یک قطب نفت بزرگ در اوکلاهاما متمرکز شدند و همچنین در آستانه نشست کلیدی اوپک در هفته جاری، در بالاترین رکورد دو سال و نیم اخیر ایستاد.
تولید نفت - عصر نفت
تولید نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژانویه ۹۳ سنت یا ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۵۸.۹۵ دلار در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از تابستان سال ۲۰۱۵ بود.

با افزایش اخیر قیمت نفت آمریکا، اختلاف قیمت آن با نفت برنت که قیمت پایه برای بازار جهانی است، کاهش پیدا کرده است. نفت برنت با ۳۱ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، در ۶۳.۸۶ دلار در هر بشکه بسته شد.

برای کل هفته وست تگزاس اینترمدیت چهار درصد و نفت برنت ۱.۸ درصد افزایش داشت. نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی افزایش یافت، در حالی که برنت چهارمین رشد هفتگی متوالی را ثبت کرد.

قیمت‌های نفت تحت تاثیر کاهش ذخایر نفت خام آمریکا که نشانه‌ متعادل شدن بازار است، رو به افزایش گذاشتند. آمار ذخایر اداره اطلاعات انرژی آمریکا کاهش ۱.۹ میلیون بشکه‌ای ذخایر در هفته گذشته را نشان داد. عامل دیگری که به روند افزایش قیمت‌های نفت در معاملات روز جمعه سرعت بخشید، مختل شدن فعالیت خط لوله کی‌استون پس از نشت حدود ۵۰۰۰ بشکه نفت از این خط لوله در داکوتای جنوبی بود. شرکت ترانس کانادا اعلام کرد جریان نفت از این خط لوله به آمریکا را تا پایان نوامبر ۸۵ درصد کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، انتظار می‌رود موضوع افزایش تولید آمریکا  در نشست رسمی اوپک در ۳۰ نوامبر که تولیدکنندگان غیراوپک نیز در آن حضور خواهند داشت مورد بررسی قرار گیرد. برخی انتظار دارند این نشست به تمدید توافق کاهش تولید منجر شود که از ژانویه به اجرا درآمده است، اما تحلیلگران هشدار دادند بازار ممکن است از نتیجه این نشست مایوس شود.

گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که روسیه - یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غیراوپک- از تمدید توافق کنونی برای کاهش تولید که قرار است در مارس سال ۲۰۱۸ به پایان برسد تا پایان سال میلادی آینده حمایت می‌کند.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز، تایید این که روسیه با کاهش تولید موافق است، هرگونه تردید نسبت به عدم تمدید کاهش تولید را رفع می‌کند. قطعی خط لوله کی‌استون به رشد قیمت‌های آمریکا همزمان با محدود شدن عرضه به دلیل تقاضای قوی کمک کرده است. همچنین با بهبود اقتصاد و تقاضای قوی برای بنزین، خوش‌بینی بازار تقویت شده است با این‌همه بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان نگران هستند شکست اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید کنونی ممکن است به ریزش چشمگیر قیمت معاملات آتی منجر شود.

به گفته مارتین کینگ، مدیر تحقیقات موسسه‌ای در شرکت GMP FirstEnergy، تصمیم برای عدم تمدید توافق کاهش تولید پس از ۳۱ مارس سال ۲۰۱۸ ممکن است به واکنش شدید بازار و کاهش قیمت‌ها منجر شود. با این همه هرگونه کاهش قیمت احتمالا ادامه پیدا نمی‌کند، زیرا عوامل عرضه و تقاضا در آمریکا و بازار جهانی بسیار حمایت کننده بوده و در  رشد قوی تقاضا و کاهش سطح ذخایر نفت خام و محصولات پالایش شده نمود پیدا کرده است.



منبع : ایسنا
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 19634
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *