۰

بی پی سهام خود را در میدان مشترک با ایران واگذار کرد

یک میدان گازی کوچک در کناره دریای شمال در انگلیس می تواند آزمونی برای سنجش میزان جدیت سیاست خصمانه دولت آمریکا در قبال ایران باشد.
بی پی - عصرنفت
بی پی - عصرنفت
به گزارش ميزنفت ، یک میدان گازی کوچک در کناره دریای شمال در انگلیس می تواند آزمونی برای سنجش میزان جدیت سیاست خصمانه دولت آمریکا در قبال ایران باشد.

شرکت انگلیسی بی پی هفته گذشته توافق کرد که 3 میدان انرژی واقع در یک حوزه نفتی فراساحلی قدیمی از جمله میدان رام را که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران می باشد را به شرکت سریکا انرژی بفروشد.

این قرارداد 400 میلیون دلاری موجب افزایش 7 برابری تولید شرکت سریکا خواهد شد. اما صرف نظر از این مسئله، فروش این میادین بدان معناست که درست در شرایطی که دولت ترامپ در حال چنگ و دندال نشان دادن در مقابل تهران است، شرکت انگلیسی بی پی موفق شده مجوز لازم را از دولت آمریکا برای فروش میدان رام که بخشی از آن متعلق به ایران است به دست بیاورد.

در حالی که بی پی تلاش دارد بعد از حادثه مرگبار نفت نشت در خلیج مکزیک در سال 2010 روابط خود با دولت آمریکا را مجددا مستحکم سازد، برای شرکت بی پی و مدیر آمریکایی آن باب دادلی، فروش میدان رام که شرکت بی پی در دهه 1970 میلادی آن را کشف کرده بود، به معنای خلاصی از یک موضوع محل اختلاف با دولت آمریکاست.

به دلیل مالکیت بخشی از سهام این میدان توسط ایران، بی پی برای فروش میدان رام به مجوز اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز داشت تا به اتباع و شرکت های آمریکایی اجازه دهد در عملیات تجاری مربوط به فروش این میدان نقش داشته باشند.

این مجوز در ماه سپتامبر یعنی یک ماه قبل از سخنرانی ترامپ در مورد عدم تایید پایبندی ایران به برجام تمدید شده بود. به گفته تونی کراون واکر، مدیر شرکت سریکا، این شرکت در طی ماه های آینده برای دریافت مجوز از اوفک درخواست خواهد داد.

واکر افزود: «گرفتن مجوز از اوفک برای فعالیت سریکا در میدان رام بخشی از شرایط قرارداد با شرکت بی پی بوده است.»

اوفک به تقاضای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

به گفته یک منبع اگاه، شرکت بی پی بیش که از یک قرن پیش با عنوان شرکت نفت ایران و انگلیس کار خود را آغاز کرده، با دولت انگلیس لابی خواهد کرد تا از درخواست شرکت سریکا نزد مقامات آمریکایی برای دریافت مجوز فعالیت در میدان رام حمایت نماید.

واکر افزود، هرچند گرفتن چنین مجوزی پیش شرط آغاز فعالیت در میدان رام محسوب نمی شود، اما در صورت بروز یک شرایط اضطراری در این میدان نفتی که نیازمند کمک گرفتن از تجهیزات و شرکت های امریکایی باشد چنین مجوزی مورد نیاز خواهد بود.

مدیر شرکت سریکا همچنین گفت: «با توجه به ماهیت عملیات و اهداف ما به منظور عمل به همان تعهداتی که شرکت بی پی بر عهده گرفته است، ما هیچ دلیلی نمی بینیم که این مجوز صادر نشود.»

واکر افزود: «موضوع بازگشت پذیری تحریم های آمریکا یک ریسک است... اما این لزوما تاثیری بر فعالیت ها ما در میدان رام نخواهد گذاشت مگر اینکه اتحادیه اروپا و دولت انگلیس نیز تحریم ها علیه ایران را مجددا برقرار نمایند. در حال حاضر هیچ نشانه ای از احتمال وقوع این امر دیده نمی شود.»

بر اساس این گزارش، جفری هریس، عضو هیئت مدیره شرکت سریکا که یک شهروند آمریکایی است به منظور خودداری از ارتکاب نقض تحریم های آمریکا که اشخاص آمریکایی را از معامله با ایران باز می دارد از سمت خود استعفا کرده است.

به گفته واکر سریکا و شریکش، یعنی شرکت ملی نفت ایران قصد دارند سال آینده حفاری یک چاه سوم در میدان رام را مجددا آغاز کنند.



منبع : تسنیم
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 19636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *