بررسی تامین مالی قراردادهای نفتی از بازار سرمایه کلید خورد

6 آذر 1396 ساعت 16:42

جلسه ای به منظور بررسی ظرفیت تأمین مالی قراردادهای نفتی از طریق بازار سرمایه با حضور فعالانی از بازار سرمایه، شرکت های تامین سرمایه، برخی نمایندگان مجلس، تعدادی از مسئولان وزارت نفت و کارشناسان اقتصادی برگزار شد.


به گزارش ميز نفت ، در حالی که یکی از دلایل اصلی تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی ایران معروف به IPC جذاب کردن مدل قراردادی برای جذب سرمایه در صنعت نفت بوده، دولت نسبت به حجم نقدینگی حدود 1400 هزار میلیارد تومانی برای تأمین مالی پروژه های نفتی همچنان بی‌تفاوت است.

این موضوع که وزارت نفت به نمایندگی از دولت، فقط به بحث تدمین مالی پروژه های نفتی از خارج از کشور چشم دوخته، موضوع جلسه عصر دیروز کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی بود.

در این جلسه که با حضور فعالانی از بازار سرمایه، شرکت های تامین سرمایه، برخی نمایندگان مجلس، تعدادی از مسئولان وزارت نفت و کارشناسان اقتصادی برگزار شد، ظرفیت تأمین مالی قراردادهای نفتی از طریق بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در این خصوص گفت: کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس بنا دارد با بررسی موضوع تامین مالی قراردادهای نفتی ازطریق بازارسرمایه و منابع داخلی، زمینه تسهیل در تامین این منابع مالی  را فراهم و موانع موجود در این مسیر را رفع کند.

وی ادامه داد: میزان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه طی 10 سال گذشته بیش از دوازده برابر افزایش یافته ، به نحوی که از 42 هزار میلیارد ریال در سال 86 به بیش از 522 هزار میلیارد ریال در سال 95 افزایش یافته است.

رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس تصریح کرد: درحال حاضر نیز بازار سرمایه روش ها و امکانات نوینی برای جذب سرمایه در دست دارد که می تواند از آن برای تامین مالی مناسب پروژه های کلان نفتی استفاده کند.

وی افزود: پروژهای نفتی، عموما پروژه های با سود بالا و ریسک کم هستند که بطور طبیعی مردم و بخش خصوصی علاقه به سرمایه گذاری در آن هستند از طرف دیگر با توجه به حجم بالای نقدینگی در کشور، بازار سرمایه پتانسیل بالایی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه ها دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: تأمین مالی پتروشیمی شیراز در زمان بسیار کم از طریق بورس کالای ایران و خرید اوراق مشارکت آن توسط مردم و همچنین تجربه بسیار موفق فروش اوراق مشارکت توسط شرکت ملی نفت و تقاضای 80  برابری خرید اوراق نسبت به عرضه آن، بیانگر این است که چنانچه صنعت نفت دست همکاری به سمت مردم و بخش خصوصی دراز کند، مردم و بخش خصوصی از آن استقبال می کنند البته شرکت های تامین سرمایه نیز تمایل به سرمایه  گذاری در پروژه هایی نفتی را دارند.

مسئولان بازار سرمایه کشور از جمله مسئولان سازمان فرابورس بارها اعلام کرده‌اند که ظرفیت تأمین مالی صنعت نفت از بازار سرمایه وجود دارد، پیش از این نیز شاهد صدور اوراق مشارکت نفتی در بازار سرمایه کشور و فروش چنددقیقه‌ای این اوراق و استقبال کم‌نظیر مردم و دارندگان سرمایه از این اوراق بوده‌ایم؛ همچنین طبق آمار رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، در پایان سال 95 حجم نقدینگی کشور 1250 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم اکنون به حدود 1400 هزار میلیارد تومان رسیده و دولت متأسفانه هیچ برنامه مشخصی برای جذب این نقدینگی در پروژه‌های اقتصادی به‌ویژه صنعت نفت ندارد.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 19646

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19646/بررسی-تامین-مالی-قراردادهای-نفتی-بازار-سرمایه-کلید-خورد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir