۰

بازار نفت به خواب رفت

قیمت نفت در معاملات آسیایی روز سه‌شنبه در بحبوحه ابهام نسبت به احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفت جهانی و انتظارات برای عرضه بالاتر در پی راه‌اندازی شدن خط لوله کیستون کاهش پیدا کرد.
تولید نفت - عصر نفت
تولید نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، با ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش نسبت به معاملات روز گذشته، به ۶۳.۶۵ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۵ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۵۷.۷۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا روز دوشنبه ۱.۴ درصد کاهش ثبت کرده بود، در حالی که روز جمعه تحت تاثیر قطعی خط لوله کی‌استون - یکی از مسیرهای اصلی صادرات نفت کانادا به آمریکا - به ۵۹.۰۵ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از اواسط سال ۲۰۱۵ بود.

اما شرکت ترانس کانادا هفته جاری اعلام کرد این خط لوله را که ظرفیت حمل ۵۹۰ هزار بشکه در روز  دارد با کسب موافقت رگولاتورهای آمریکا، با فشار پایین‌تری در روز سه‌شنبه راه‌اندازی خواهد کرد.

ابهام نسبت به عزم روسیه در پیوستن به سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت در تمدید کاهش تولید پس از پایان مدت اجرای آن در مارس سال آینده، در بازارهای نفت تاثیر منفی گذاشته است. اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان‌ کلیدی شامل روسیه ۳۰ نوامبر برای مذاکره درباره ادامه روند کاهش تولید دیدار خواهند کرد.

ماکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه، اخیرا اظهار کرده که اقتصاد این کشور در اکتبر از ادامه کاهش تولید نفت آسیب دیده است.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد نتیجه نشست اوپک ابهام بیشتری از حد معمول دارد و بازار با ریسک‌های نزولی مواجه است.

در این بین شرکت مشاوره وود مکنزی اعلام کرده به نظر می‌رسد تولیدکنندگان  در توافق برای تمدید کاهش تولید تا پایان سال آینده به نتیجه رسیده‌اند.

آن لوییس هیتل، یکی از مدیران این شرکت در یادداشتی نوشت: اما اگر توافق کاهش تولید در مارس سال ۲۰۱۸ به پایان برسد پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که ۲.۴ میلیون بشکه در روز افزایش سالانه عرضه در بازار نفت جهانی برای سال ۲۰۱۸ وجود خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، برخی از معامله‌گران نیز در حال بررسی ابعاد کاهش تولیدی هستند که در نشست اوپک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گفته ریک اسپونر، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس، ممکن است میزان کاهش تولید کمتر از ۱.۸ میلیون بشکه در روز توافق کنونی باشد. این اقدام ممکن است برای اوپک منطقی باشد و با بخشیدن اطمینان بیشتری به بازار، از ریزش چشمگیر قیمت که ممکن است پس از خروج تولیدکنندگان از این توافق روی دهد، جلوگیری کند.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 19651
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *