۰

مذاکرات دشوار در انتظار اوپک

همزمان با انتظار اوپک برای مذاکرات دشوارتر از حد انتظار در نشست هفته جاری وین، نگرانی‌هایی نسبت به کمبود عرضه بازار جهانی در نتیجه تلاش‌های این سازمان برای متعادل سازی عرضه و تقاضا و حمایت از افزایش قیمت‌ها وجود دارد.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی پیش از اینکه برای حضور در نشست اوپک دوبی را به مقصد وین ترک کند، گفت: این یک دیدار راحت نخواهد بود و ما همواره سناریوهای مختلفی را بررسی می‌کنیم.

اوپک، روسیه و ۹ تولیدکننده دیگر توافق کرده‌اند تولید نفت را تا مارس سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و روز پنج شنبه درباره تمدید این توافق مذاکره خواهند کرد. بازار پیش از این انتظار داشت توافق کاهش تولید اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شود، اما تردیدهایی نسبت به این موضوع در چند روز گذشته بروز کرده است.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است، اعلام کرده که مایل است نفت حدود ۶۰ دلار در هر بشکه معامله شود زیرا این کشور آماده عرضه سهام آرامکو در بازار می‌شود و همچنین با کسری مالی بزرگی مواجه است.

دولت روسیه نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در مارس سال ۲۰۱۸ مایل است قیمت‌های نفت بالاتر رود، اما مقامات مسکو نسبت به گران شدن نفت ابراز نگرانی کرده‌اند زیرا باعث افزایش ارزش روبل شده و ممکن است به رقابت‌پذیری اقتصاد روسیه لطمه وارد کند.

در شرایطی که نفت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرده است، نگرانی‌ها نسبت به افزایش دوباره تولید شیل در آمریکا که در توافق کاهش تولید جهانی حضور ندارد، به وجود آمده است.

گلدمن ساکس که یکی از فعالترین بانک‌ها در معاملات کالا و پوشش ریسک تولیدکنندگان نفت است، اعلام کرده که نتیجه نشست اوپک معلوم نیست.

این بانک آمریکایی در یادداشتی نوشت: عدم وجود توافق نظر، به دلیل ابهام نسبت به روند پیشرفت تعادل مجدد بازار نفت و معاملات نفت برنت در ۶۳ دلار در هر بشکه است.

تلاش برای تمدید ۹ ماهه توافق چهار ماه پیش از پایان آن و با توجه به تسریع روند تعادل مجدد در برابر اظهارات پیشین قرار می‌گیرد که کاهش تولید باید با توجه به آمار برای ارزیابی کارآمدی آن انجام گیرد.

گلدمن ساکس اعلام کرده که نفت ممکن است در هفته جاری کاهش قیمت بیشتری پیدا کند، زیرا بازار روی تمدید ۹ ماهه توافق حساب کرده است.

این بانک در ادامه خاطرنشان کرده است ما همچنان انتظار داریم تولید اوپک و روسیه از آوریل به بعد افزایش تدریجی پیدا کند و در نتیجه، اعلام یک تمدید شش ماهه نسبت به انتظار ما، مثبت به نظر می‌رسد.

روسیه روز جمعه اعلام کرد آماده است از تمدید توافق کاهش تولید حمایت کند اما همچنان باید درباره مدت آن تصمیم گرفته شود.

رویترز در گزارشی به نقل از منابع آگاه خبر داد پروژه بزرگ روسیه تحت اداره شرکت اکسون موبیل برای افزایش تولید خود به میزان یک چهارم از سال آینده آماده می‌شود.

این پروژه شامل توافق کاهش تولید جهانی نمی‌شود، اما این تحول به منزله مانعی برای تلاش‌های روسیه در زمینه محدودیت تولید است.

در پروژه اکسون موبیل، غول نفت روس‌نفت نیز حضور دارد که ایگور سچین، مدیرعامل آن متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است و مدت‌ها منتقد توافق مسکو با اوپک بوده است.

منابع نزدیک به مذاکرات اوپک و روسیه به رویترز گفته‌اند مسکو مایل است لحن توافق تنظیم شود و شامل گزینه‌ای برای بازبینی توافق در صورت کاهش سریع ذخایر جهانی باشد.

هدف از اجرای توافق کاهش تولید، بازگرداندن سطح ذخایر نفت کشورهای صنعتی به میانگین پنج ساله است. آمار نشان می‌دهد که اوپک در نیمه راه رسیدن به چنین هدفی قرار دارد و منابع اوپک می‌گویند این هدف ممکن است پس از ژوئن سال ۲۰۱۸ حاصل شود.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 19660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *