۰
نایب رئیس کمیسیون انرژی:

قرارداد فروش گاز غیر قانونی است

​نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه اولویت اصلی وزارت نفت باید صادرات گاز با خط لوله باشد گفت : صادرات گاز از طریق خط لوله تحریم پذیر نیست.
قرارداد فروش گاز غیر قانونی است
به گزارش ميزنفت، هدایت‌الله خادمی   با اشاره به قرارداد فروش گاز شیرین به شرکت نروژی برای تولید ال ان جی گفت:  یکی از موضوعاتی که از وزیر نفت در جلسه کمیسیون انرژی هفته گذشته سوال شد بحث قرارداد تولید LNG توسط یک شرکت نروژی است.

وی ادامه  داد: نکته‌ای که باید در صادرات گاز به آن اشاره کرد این است که ایران گرچه دارای دومین ذخایر گاز جهان است اما صادرات گاز آن کمتر از یک درصد است و ما می‌دانیم که هر چه صادرات گاز خود را افزایش دهیم عملاً‌ می‌توانیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم مانند کاری که روسیه در اکراین و اروپا کرد.

خادمی ادامه داد:‌ اما این موضوع تنها درباره صادرات گاز با خط لوله صحت دارد و نباید توقع داشت که فروش گاز برای تولید LNG نیز همان مزایا را برای ما داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این قرارداد دارای ایرادات و ابهامات بسیاری زیادی است، گفت: وزیر نفت معتقد است ما سه دختر داشتیم که برای یکی از دخترها پسر پادشاه به عنوان خواستگار آمد و الان چنین امکانی برای ما وجود ندارد که قراردادی با قیمت گاز بیشتر منعقد کنیم. 

وی ادامه داد:‌ اما باید به وزیر نفت گفت که این شرکت نروژی خریدار گاز ایران است و قصد دارد آن را به LNG تبدیل کند و عملاً ما گاز را به کشور نروژ صادر نمی‌کنیم از طرف دیگر وقتی قرارداد را بررسی می‌کنیم مشخص می‌شود عده‌ای در این قرارداد دست داشته‌اند و شرکت ایرانی را برای جوینت شدن انتخاب کرده‌اند.

خادمی تصریح کرد:‌ چند نکته و ایراد مهم وجود دارد که باید این موارد برطرف شود؛ اولین مورد این است که چرا باید گاز شیرین را برای این کار در نظر بگیریم و در ثانی چرا این گاز باید با قیمت بسیار ناچیز فروخته شود چنانکه اگر دیگر مشتریان گاز ایران از این موضوع اطلاع پیدا کنند می‌تواند دردسرهای بعدی برای کشور ایجاد کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه این قرارداد 20 ساله است پس باید به تصویب دولت برسد،‌گفت: شرکت ملی نفت نمی‌تواند خودش مستقیماً قرارداد 20 ساله منعقد کند و باید چنین قراردادی مصوبه دولت را داشته باشد.

وی در پایان گفت:‌ مسئولان صنعت نفت به جای آنکه بخواهند چنین قراردادهایی را منعقد کنند بهتر است همت خود را برای صادرات گاز به پاکستان و عمان قرار دهند و کاری کنند که این دو کشور نیز به گاز ایران وصل شوند تا بتوانیم در شرایط تحریم منابع مالی داشته باشیم؛ مانند زمانی که گاز خود را به ترکیه صادر کردیم و تحریم نیز مانع از دریافت پول گاز ایران نشد.

منبع: فارس
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب: 19694
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *