۰

افزایش تولید ۵.۷ میلیون بشکه‌ای تا ۳سال آینده

وزیر نفت با اعلام این که تا سه سال آینده تولید نفت خام و میعانات گازی به ۵.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید گفت: باورم نمی‌شود اصلاح سوخت در این حد در هوای تهران نقش داشته باشد.
افزایش تولید ۵.۷ میلیون بشکه‌ای تا ۳سال آینده
به گزارش «ميزنفت»، بیژن نامدار زنگنه درباره مهمترین اقدامات وزارت نفت در یک سال روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: در سال گذشته پس از ورود، به نظر خودم بعد از آرامشی که برقرار شد، باید صادرات نفت خام را باید افزایش می‌دادیم که علی‌رغم همه تحریمها و فشارها این کار صورت گرفت. تولید گاز یکی دیگر موارد مهم بود؛ اگر چه در این زمینه جای مانور زیادی نداشتیم اما توانستیم از آن زمستان سخت عبور کنیم.

وی با اشاره به این که وزارت نفت علاوه بر این که بزرگترین تولید کننده متمرکز کشور است گفت: از نظر حجم طرحهای در دست اجرا نیز بی‌نظیر است؛ به طوری که هم اکنون طرحهای بزرگ با ظرفیت حداقل ۶۰ میلیارد دلار در حال اجراست. این طرحها معمولاً در میدانهای مشترک و تولید گاز بود.


** باورم نمی‌شود اصلاح سوخت در این حد در هوای تهران نقش داشته باشد
وی افزود: هوای پاک یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بود؛ توزیع بنزین یورو۴ در سال گذشته شروع شد و در سال جاری تکمیل شد. به تدریج در شهرهای بزرگ توزیع این بنزین آغاز می‌شود. اهالی تهران به خوبی می‌توانند تغییر در هوای شهر را احساس کنند. خود من هم باورم نمی‌شود که اصلاح وضعیت بنزین و گازوئیل تا این حد در تغییر هوای تهران نقش داشته باشد؛ اگر چه این تغییرات با چشم محسوس است اما باید به آمار مراجع مسئول اتکا شود. البته این کار کافی نیست؛ باید ساماندهی حمل و نقل دورن شهری، افزایش کیفیت خودروها و توجه به معاینه فنی خودروها نیز وجود داشته باشد.

وزیر نفت درباره اقدامات صورت گرفته درباره افزایش صادرات نفت‌‌خام گفت: نمی‌توان کارهای انجام شده در این زمینه را یک به یک اعلام کرد چون دشمنان ما هم یک به یک آنها را می‌زنند. اما به طور کل توانستیم که صادرات را افزایش دهیم. همیشه گفته‌ام که خود را محدود به هیچ چیزی نمی‌دانم. کشور ما کشوری مستقل و مقتدری است. خود ما تصمیم می‌گیریم که چقدر و به چه کسی بفروشیم و این کار هم اکنون انجام می‌شود و ادامه نیز خواهد یافت.


** افزایش تولید ۵.۷ میلیون بشکه‌ای تا ۳سال آینده
زنگنه ادامه داد: بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید تولید نفت ظرف سه سال به ۴.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یابد؛ ۷۰۰ هزار بشکه افزایش تولید از میدانهای مشترک یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی صورت می‌گیرد؛همچین اقداماتی برای حفظ تولید چهار میلیون بشکه انجام می‌َشود. در این مدت تولید میعانات گازی یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت؛ این رقم با تولید شدن ۱۷ فاز در حال توسعه پارس جنوبی و ۱۰ فاز قبلی این میدان به علاوه میعانات گازی تولید شده در کنگان و تابناک و پالایشگاه پارسیان محقق می‌َشود.

وی با اظهار این که در مجموع تولید کشور به ۵.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد تأکید کرد: رسیدن به این رقم تولید شدنی است و جهشبزرگی برای کشور محسوب می‌َشود اما این که درآمد حاصل از این تولید چگونه خرج شود، موضوع دیگری است که هم دولت و هم مجلس نسبت به آن حساس است و مقام معظم رهبری نیز سیاستهای آن را ابلاغ فرموده‌اند. بخش مهمی از این پول به صندوق توسعه ملی واریز می‌َشود.


** آخرین وضعیت پیشرفت فازهای پارس جنوبی
وزیر نفت در مورد وضعیت پیشرفت پنج فاز(۱۲، ۱۵ و ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸) اولویت‌دار پارس جنوبی توضیح داد: خوشحالم خبر دهم که ریف اول فاز ۱۲ تقریباً با ظرفیت کامل در مدار قرار گرفته است. همچنین دو عرشه دیگر فاز ۱۲ نیز در حال راه‌اندازی است. دو ردیف پالایشگاه فاز ۱۵ با گاز سایر فازها راه‌اندازی شده است البته به دلیل مسائل فنی با ظرفیت کامل کار نمی‌کند. با راه‌اندازی سکو فاز ۱۶ تا چند ماه آینده گاز دریا ره به خشکی منتقل می‌َشود. بخش دریایی فاز ۱۸ در حال آماده شدن برای تولید گاز است.

وی با بیان این که بی‌سابقه‌ترین عملیات راه‌اندازی در دریا و خشکی در پارس جنوبی صورت می‌گیرد گفت: در پایان امسال تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی ۱۰۰ میلیون متر مکعب و در سال ۱۳۹۴ نیز ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش تولید خواهیم داشت. باقی فازها نیز سال ۱۳۹۶ تکمیل خواهد شد.

به گفته وی گاز تولید شده برای مصارف داخلی، نیروگاهها، تزریق به چاههای قدیمی،‌خوراک پتروشیمیها و صادرات استفاده خواهد شد. علاوه بر این افزایش تولید گاز به افزایش صادارت برق نیز کمک خواهد کرد.


** کاهش ۵۴ درصد سوخت مایع نیروگاهها
زنگنه با اشاره به اینکه در سال ۹۲ به دلیل کمبود گاز معادل ۱۸ میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور مصرف شد اظهار کرد: مصرف سوخت مایع در پنج ماه نخست امسال کاهش یافته به طوریکه حدود ۳۵ درصد گاز بیشتر به نیروگاه تحویل داده شده است، ضمن این که ۱۲ درصد نیز مصرف نیروگاه افزایش یافته است. به طور کلی نیروگاهها در این مدت ۵۴ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت مایع نسبت به سال گذشته داشته‌اند. این امرعلاوه بر حفظ محیط زیست موجب افزایش درآمد کشور هم می‌شود.


** خودکفایی ۱۳ ساله در تولید بنزین با راه‌اندازی ستاره
وزیر نفت درباره توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان این که این طرح بعد از توسعه پارس جنوبی اولویت وزارت نفت است گفت: توسعه این پالایشگاه به دلیل مشکلاتی مدتی متوقف شده بود. این طرح باید سالهای پیش تکمیل می‌شد. اهمیت این پالایشگاه از این جهت است که برای سالهای طولانی (۱۲ تا ۱۳ سال) کشور در تولید بنزین خودکفا می‌شود و از نظر کیفی بنزین و گازوئیل یورو۵ در کشور عرضه می‌َشود.

زنگنه با اشاره به این که هم اکنون مصرف بنزین ۷۰ میلیون لیتر در روز است گفت: از این رقم شش تا هفت میلیون لیتر از واردات و ۶۳ تا ۶۴ میلیون لیتر از طریق پالایشگاههای داخلی تأمین می‌شود. بنابراین با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره و تولید ۳۶ میلون لیتر حدود ۶۰ درصد تولید فعلی پالایشگاههای کشور به ظرفیت تولید بنزین افزوده خواهد شد.


** پیشرفت ۷۵ درصدی پالایشگاه ستاره
وی با اشاره به این پالایشگاه شامل سه ردیف می‌شود که خوراک هر کدام ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود، پیشرفت فیزیکی ستاره خلیج فارس را ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: با تغییرات مدیریتی صورت گرفته و جلسات متعدد با شرکا، یک هدف کوتاه مدت تعیین شد؛ بر این اساس تکمیل واحد اول -البته نه به طور کامل و حتی بدون تولید بنزین- در اولویت قرار گرفت که در این حالت در ابتدا گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید می‌شود.

** راه‌اندازی واحد نخست پالایشگاه ستاره نیمه اول ۱۳۹۴
به گفته زنگنه واحد نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیمه اول سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی خواهد شد و سایر واحدها به تدریج در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
وی با اظهار این که پیمانکار این طرح تعهد داده است که برنامه مورد نظر را اجرایی کند گفت: منابع مالی آن را نیز از طریق کمک صندوق توسعه ملی، وزارت نفت، بانکها، سازمان تأمین اجتماعی تأمین خواهد شد.

** تشریح اولویتهای صنعت پتروشیمی
زنگنه درباره تکمیل طرحهای نیمه تمام پتروشیمی توضیح داد: در صنعت پتورشیمی اولویت با تأمین خوراک و تکمیل ظرفیت واحدهاست؛ بنابراین در مرحله اول باید بتوانیم خوراک واحدهای پتروشیمی را تأمین کنیم، با راه‌اندازی واحدهای جدید پارس جنوبی و تولید اِتان – به جز تولید متان- امکان تأمین خوراک برخی واحدها فراهم می‌َشود. به طور مثال واحد پتروشیمی کاویان نزدیک به یک میلیون تن کمبود خوراک دارد که اگر این رقم تأمین شود اواخر امسال و اوایل سال آینده،‌ تولید محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در مرحله بعد تکمیل واحدهایی که ساخت آنها در مراحل نهایی است قرار دارد. البته تقریباً هیچ کدام از طرحهای پتروشیمی متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیست و یا این که این شرکت سهام اندکی در آنها دارد. اما سعی می‌کنیم که مشکلات آنها را حل کنیم.

وزیر نفت افزود: برخی از واحدهای در مسیر خط اتلین غرب مانند کردستان و مهاباد هم باید تکمیل شوند. باقی واحدها به دلیل مشکل در فاینانس پیشرفت فیزیکی زیادی ندارند. امیدواریم برخی از واحدها با فاینانس چین و برخی هم با کمک صندوق توسعه فعال شوند.

جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 1974
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *