۰
۳

توصیه یک نماینده به وزیر نفت

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت نفت کاري نکند که منجر به تضعيف دانشگاه صنعت نفت شود اين دانشگاه نمونه خوبي از ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت است.
محمود صادقي - عصر نفت
محمود صادقي - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، محمود صادقي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اهواز اظهار کرد: در ديگر دانشگاه هاي کشور سالهاست ايده ارتباط صنعت با دانشگاه را مطرح کرده ايم و موفق نبوده در حالي که دانشگاه صنعت نفت به طور طبيعي در دل صنعت است و يک الگوي موفق در اين زمينه محسوب مي شود. 

وي گفت: برداشت دانشجويان دانشگاه صنعت نفت از وضعيت آزمون استخدامي نفت اين است که سياست هاي وزير نفت در جهت ضعيف کردن اين دانشگاه است البته من هنوز در اين باره جمع بندي نکرده ام. 

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: دغدغه دانشجويان اين است که اين دانشگاه بايد همچنان به عنوان محلي براي تربيت نيروي انساني وزارت نفت باشد و با توجه به قدمت، تجربه و اعضاي هيات علمي اش که از سطح بالايي برخوردارند بايد حفظ شود و تضعيف نشود. 

وي افزود: برداشت کلي من در مذاکراتي که با گروه هاي مختلف دانشجويي اين دانشگاه داشتم اين است که آنها بيش از اينکه دغدغه منافع شخصي و شغلي داشته باشند دغدغه منافع کلان کشور و منافع ملي را دارند. 

صادقي اظهار کرد: دانشجويان با وجود طي کردن يک دوره التهاب، بسيار منطقي حرف مي زدند و مطالباتشان را خيلي آرام بيان مي کردند و بيشتر دغدغه تقويت علمي دانشگاه و صنعت نفت را دارند. 

وي ادامه داد: من هيچ گونه منفعت طلبي شخصي در دانشجويان نديدم هر چند که انتظاري که درآنها ايجاد شده اين است که پس از دانش آموختگي، استخدام شوند يا اگر وزارت نفت تغيير رويه اي انجام مي دهد آن را عطف به ماسبق نکند. 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: دانشگاه صنعت نفت از ظرفيت بسيار بالايي به ويژه در سطح اعضاي هيات علمي برخوردار است و قابليت رقابت با دانشگاه هاي سطح اول کشور را دارد. 

وي بيان کرد: کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در شرايط فعلي گفت وگوي مستقيمي در اين باره با وزير نفت نداشته است. 

وي با اشاره به نظر مديريت دانشگاه صنعت نفت درباره اين موضوع گفت: مديريت دانشگاه نيز دغدغه هاي مشترکي با دانشجويان دارد و ديدگاه هاي او به دانشجويان نزديک است و آنها را نيز درک مي کند. 

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اظهارکرد: دانشگاه ثروتي ملي است و ميراث بزرگ علمي و فني محسوب مي شود بايد تلاش کنيم اين ثروت ملي تقويت شود و به سمت تضعيف نرود. 

صادقي با اشاره به هدفش از سفر به خوزستان و بازديد از دانشکده نفت آبادان و دانشکده نفت اهواز بيان کرد: از طرف کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ماموريت پيدا کردم تا مسايل مرتبط به دانشگاه صنعت نفت را بررسي کنم. 

وي توضيح داد: موضوع دانشگاه صنعت نفت به دليل اينکه مرتبط با نفت است بيشتر در کميسيون انرژي مورد بررسي قرار مي‌گيرد و از طرف نمايندگان خوزستان نيز پيگيري شد اما به تازگي در کميسيون آموزش نيز به دليل ارتباط دانشگاه با آموزش عالي مطرح شده است. 

صادقي يادآور شد: هفته آينده (روز يکشنبه) نيز اين موضوع با حضور وزير نفت در دستور کميسيون انرژي قرار دارد و مقرر است در اين باره بحث شود و سفر من به آبادان و اهواز به منظور تهيه گزارشي جامع از مسايل اين دانشگاه بوده است. 
وي گفت: نشستي با هيات رييسه دانشگاه و نمايندگان اين دانشجويان در آبادان و همچنين نشستي با دانشجويان دانشکده نفت اهواز داشتم و از نزديک دغدغه ها و مسايل آنها را شنيدم. 

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: دانشگاه صنعت نفت قدمت زيادي دارد و پيشينه آن به سال 1318بازمي‌گردد که ابتدا به صورت موسسه فعاليت مي کرد و سپس به دانشکده و دانشگاه تبديل شد. اين دانشگاه شامل چهار واحد در اهواز، آبادان، تهران و محمود آباد مازندران است. 

وي خاطرنشان کرد: ماموريت اصلي اين دانشگاه تربيت نيروي متخصص براي صنعت نفت است، که بر اساس همان مدل و استانداردهاي بين المللي توسط انگليسي ها تاسيس شده و موسسان آن بيشتر خارجي بوده اند. 

صادقي توضيح داد: چندي است که مساله بکارگيري دانش آموختگان اين دانشگاه حاد شده چرا که طبق روال عرفي اين دانشگاه، دانش آموختگان در خود صنعت نفت استخدام مي‌شدند و اين روال معمول بوده اما سياست وزارت نفت تغيير کرده و تصميم گرفته اند که از طريق برگزاري آزمون از دانش آموختگان اين رشته و ساير دانشگاه ها استفاده کنند. 

وي ادامه داد: اين سياست وزارت نفت مورد اعتراض دانشجويان قرار گرفته زيرا آنها معتقدند براساس آزمون هاي استخدامي وزارت نفت در سازمان سنجش اولويت استخدام با دانشجويان دانشگاه نفت است و برهمين اساس نيز آنها اين دانشگاه را انتخاب کرده اند و برداشت دانشجويان اين است دانشگاه نسبت به بکارگيري دانشجويان بايد متعهد باشد. 

اين نماينده مجلس گفت: البته وزارت نفت تفسير متفاوتي داشته و تلاش کرده رويه استخدام را از سال 94 تغيير بدهد چرا که معتقد بود ظرفيت استخدام اين تعداد از دانش آموختگان را ندارد و همچنين مي‌تواند نيازهاي استخدامي نفت را در حالتي رقابتي از ديگر دانشگاه ها نيز تامين کند. 

وي ادامه داد: با اين حال دانشجويان معتقدند پس از سال 94 هم وزارت نفت اعلام کرده اولويت استخدامي دارد اما تفسيرهاي متفاوت 2 طرف از اين مساله همچنان وجود دارد. 

صادقي بيان کرد: به تازگي برخي دانشجويان اين دانشگاه شکايت کردند و ديوان عدالت اداري در مرحله بدوي به نفع دانشجويان راي داده اما وزارت نفت اعتراض کرده و راي در مرحله تجديد نظر قرار دارد. 

وي گفت: خوشبختانه در گفت و گوها و نشست هاي مديريت دانشگاه و مسئولان وزارت نفت به نتايجي رسيدند و مدتي است که دانشجويان سر کلاس درس برگشته اند و بر مبناي توافقاتي که داشتند کارگروهي متشکل از نمايندگان دانشجويان و دانش آموختگان و اعضاي هيات علمي تشکيل شده و بنا شده کارگروه پيشنهاد خود را براي حل و فصل موضوع ارايه دهد. 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: يکي از دغدغه هاي دانشجويان اين است که کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس کمک کند تا تصميمات کارگروه ضمانت اجرايي داشته باشد و براساس اين قرار دانشجويان قبول کرده اند که دست از اعتراض بردارند اما نگرانند که وعده اي که داده شده سرانجام اجرايي نشود. 

محمود صادقي، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس روز گذشته از سوي اين کميسيون مامور شده بود تا از نزديک وضعيت دانشکده نفت اهواز و آبادان را بررسي کند؛ وي در اين سفر با دانشجويان دو دانشکده صنعت نفت اهواز و آبادان نشست داشت و از نزديک دغدغه هاي آنها را شنيد. 

دانشجويان دانشکده هاي نفت اهواز و آبادان در 20 روز گذشته نسبت به شرايط مندرج در آزمون استخدام 2هزار و 500 نفر توسط وزارت نفت، و اولويت نداشتن آنها اعتراض، و از رفتن به کلاس درس خودداري کرده بودند که به تازگي به کلاس هاي درس بازگشتند. يکي از شرط هاي استخدامي وزارت نفت براي اين آزمون، دانش آموختگي برتر در دانشگاه سراسري و يا آزاد و نمره پايان نامه بالاتر از 19 بود. 


منبع : ایرنا
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 19829
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بنده کارمند وزارت نفت هستم .
آقای زنگنه با نیروی انسانی رابطه دشمن گونه ای دارد.دلیلش را نمی دانم ولی بهتر است ایشان بداند که نیروی انسانی وزارت نفت هرچه هست یکی از دست آوردهای مدیریتی خود ایشان هست.آقای زنگنه تاکنون 13 سال در راس این وزارتخانه بوده ولی رویکرد درستی در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص نداشته است.البته ایشان طرحی را شروع کرده است با عنوان تربیت مدیران آینده نفت که به نظر حقیر سرپوشی برای کم کاری هایی است که در قبال نیروی انسانی داشته است وگرنه اگر ایشان اعتقاد به تخصص دارد چرا در زمان خود ایشان غیر متخصصین حکم می گیرند و مدیر می شوند!؟
با این وجود بنده اعتقاد دارم کارشناسان متخصص خودساخته در این وزارتخانه کم نیستند اما جایگاهی در سیستم ایشان ندارند.
مدیران زیر دست ایشان هم مانند خود او اعتقادی به تخصص ندارند.گواه موضوعی که مطرح کردم وضعیت مدیریت در شرکت نفت و گاز پارس است.دلیل آتش سوزی در واحدهای شیرین سازی فازهای 20-21 نتیجه عدم اعتقاد به اصول فنی بود و لاغیر.
امیر
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه صنعت نفت بنام AIT زمانی در جهان یک برند بین المللی محسوب می شد. افرادی چون پروفسور هالیدی , سعیدی, اشراقی, قلمبر, دانش, کسایی, جامی, ... از جمله برجسته ترین اساتید در جهان یا فارغ التحصیلان برجسته ترین دانشگاه های معتبر آمریکا و اروپا, در این دانشگاه تدریس داشته اند. بین این مرکز و موسسات علمی وابسته به سازمان ملل ارتباط علمی پویایی وجود داشت, در این دانشگاه اساتید موظف بودند به زبان انگلیسی تدریس نمایند. استفاده از کتاب ترجمه فارسی مجاز نبود و.... 15 سال است که این مرکز مورد بی مهری مسولان قرار گرفته است. حتی در جذب اساتید جدید و نآشنا به سبک این برند معتبر دقت نشده است. برای حفظ برندی که بیش از 70 سال برای آن تلاش شد چه کردید؟ وقتی مدیر مسول نمی تواند برای 70 دقیقه این دانشگاه برنامه ریزی کند؟
Iran, Islamic Republic of
تنها راه حل معضلات وزارت نفت برکناری زنگنه است همین و بس