۰

روسیه همچنان در چین می‌تازد

روسیه در نوامبر برای نهمین ماه متوالی عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین را حفظ کرد و از ابتدای امسال تاکنون از عربستان بالاتر ایستاد.
یکی از بنادر نفت چین - میز نفت
یکی از بنادر نفت چین - میز نفت
به گزارش میز نفت به نقل از رویترز ، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد صادرات نفت خام روسیه در نوامبر به ۵.۱۲ میلیون تن یا ۱.۲۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۱ درصد نسبت به نوامبر سال گذشته رشد داشت.

واردات نفت چین از روسیه در اکتبر ۱.۰۹۵ میلیون بشکه در روز بود و در سپتامبر رکورد ۱.۵۴۵ میلیون بشکه در روز را برجای گذاشت.

عربستان سعودی در جایگاه دوم ایستاد و میزان واردات چین از این کشور در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۸ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۵۶ میلیون بشکه در روز رسید.

صادرات روسیه به چین در ۱۱ ماه نخست امسال، ۱۵.۵ درصد رشد کرد و به ۵۴.۷۷ میلیون تن یا ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید که به میزان ۱۵۹ هزار بشکه در روز بالاتر از صادرات عربستان بود.

افزایش صادرات روسیه تا اندازه‌ای به دلیل تقاضای قوی پالایشگاه‌های مستقل چین و همچنین افزایش عرضه از طریق خط لوله ترانس سیبری بوده است.

عراق در نوامبر با ۴.۲۱ میلیون تن یا ۱.۰۲۳ میلیون بشکه در روز صادرات، سومین صادرکننده بزرگ به چین بود. عراق از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۵.۵ درصد نفت بیشتری نسبت به سال گذشته به چین صادر کرده است.

کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک به همراه شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه به منظور حذف مازاد عرضه در بازار جهانی، در ۳۰ نوامبر توافق کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کردند. اما ناظران بازار علاقمندند ببینند این تولیدکنندگان پس از رفع اشباع عرضه چگونه از توافق کاهش تولید خارج می‌شوند. صادرات آمریکا به چین از کاهش تولید اوپک سود برده و ماه گذشته به ۱.۱۸ میلیون تن یا ۲۸۸ هزار و ۲۶۰ بشکه در روز رسید. میزان صادرات آمریکا در فاصله ژانویه تا نوامبر به ۶.۸ میلیون تن یا ۱۴۸ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز بالغ شد.

مجموع واردات نفت خام چین ماه میلادی گذشته به ۹.۰۱ میلیون بشکه در روز بالغ شد که دومین رکورد بالا بود.

منبع: ایسنا
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 19922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *