۰

«رگ‌سفید» چرا آتش گرفت؟

حال که به لطف تلاش بی وقفه و ایثارگونه کارکنان عملیاتی صنعت نفت ایران و راهبری مدیران این صنعت، آتش سرکش چاه ۱۴۷ میدان نفتی رگ‌سفید فروکش کرده وقت آن رسیده تا با بررسی دقیق ابعاد حادثه و چرایی رخداد آن، از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.
رگ سفید - میز نفت
رگ سفید - میز نفت
به گزارش میز نفت ، بعداز ظهر روز هفتم آبان ماه سال جاری (ساعت 13) چاه شماره 147 میدان نفتی رگ سفید هنگام عملیات حفاری به‌دلیل فوران گاز، منفجر شد که این انفجار موجب آتش‌سوزی در دکل حفاری 95 فتح شرکت ملی حفاری شد.

در این حادثه 2 نفر از کارکنان عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران به‌نام‌های "فرزاد ارزانی بیرگانی" و "محمد سلیمی چگینی" در دم جان باختند. این آتش سوزی که مهار آن، فعالیت و تلاشی شبانه روزی به مدت 58 روز را معطوف خود کرد و در نهایت شامگاه پنجم دی ماه مهار شد، علاوه بر عدم النفع تأخیر در برداشت از این میدان نفتی، قریب به 580 هزار بشکه نفت خام ایران را به ارزش حدودی 35 میلیون دلار در هوا سوزاند. همچنین مقادیر زیادی گازهای همراه نفت در هوا سوخت که برآورد مشخصی از ارزش آن وجود ندارد.

در همین زمینه بخوانید: رکوردشکنی متخصصان ایرانی در مهار آتش میدان رگ سفید

از بین رفتن کامل یک دکل حفاری (دکل 95 فتح)، متعلقات آن و تجهیزات جانبی بر سر چاه با قیمت تقریبی بین 80 تا 100 میلیون دلار، به اضافه هزینه های هنگفت فعالیت 58 روزه تیم های عملیاتی از مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری، حفر کانال و خطوط لوله آب به طول 250 کیلومتر و ... تنها بخشی از هزینه های این حادثه نفتی برای کشور بوده است.
حال که به لطف تلاش بی وقفه و ایثارگونه کارکنان عملیاتی صنعت نفت ایران و راهبری مدیران این صنعت، آتش سرکش چاه 147 میدان نفتی رگ‌سفید فروکش کرده و خاموش شده است؛ وقت آن رسیده تا با مستند سازی وقایع و رخدادهای این 58 روز، از یک سو داده های بکر و منحصر به فردی از تجارب مهار این چاه را برای آیندگان به یادگار گذاشت و از سویی دیگر با بررسی دقیق ابعاد حادثه و چرایی رخداد آن، از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.

بیست و دوم آبان ماه سال جاری در حالی که 15 روز بدون وقفه چاه 147 میدان نفتی رگ‌سفید در آتش می سوخت، جلسه ای با حضور مسئولان ارشد شرکت ملی نفت ایران و اعضای کمیسیون انرژی مجلس برگزار شد و در این جلسه مقرر شد تا دلیل بروز این حادثه ظرف مدت 10 روز طی گزارشی به مجلس اعلام شود، اما این مهم محقق نشد و اکنون که بیش از یک ماه و نیم از این تاریخ می گذرد هنوز دلیل بروز این حادثه اعلام نشده است.

در همین زمینه بخوانید:‌ فرصت 10 روزه شرکت ملی نفت برای اعلام دلایل بروز آتش سوزی چاه نفتی

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان که روز گذشته پس از بازدید از چاه 147 رگ سفید در جمع مهارگران آن حضور یافته بود در بخشی از سخنان خود گفت: "وقت آن رسیده است تا علت حادثه با دقت و بدون در نظر گرفتن ملاحظات بررسی شود."



منبع : تسنیم
جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 19932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *