پیش بینی نفت 60 دلاری در 2018

9 دی 1396 ساعت 12:24

یک موسسه مطالعاتی پیش بینی کرد رقابت میان اوپک و نفت شیل آمریکا مانع از آن خواهد شد که قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ در بالای ۶۰ دلار معامله شود.


به گزارش میز نفت ، پس از سپری شدن سالی همراه با طوفان های سهمگین، درگیری ها در خاورمیانه و رقابت میان اوپک و صنعت شیل آمریکا، قیمت نفت به روند احیای خود بعد از افت شدید قیمت ها در سال 2014 ادامه داده و دومین رشد سالانه متوالی خود را به ثبت رسانده است.

قیمت نفت برنت در سال 2017 میلادی رشدی 17 درصدی را به قبت رسانده است. اما در سال 2018 سرمایه گذاران منتظرند ببینند که آیا رشد قیمت ها در سال 2018 موجب سرازیر شدن سیل نفت شیل آمریکا به بازار خواهد شد یا نه.

تحلیلگران موسسه جی سی بی انرژی در وین در یادداشتی نوشتند: «رقم های بالای فعلی در کوتاه مدت تا میان مدت پایدار نخواهد ماند، و احتمالا بعد از ماه ژانویه به زیر 60 دلار کاهش خواهد یافت.»

میزان تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی رشد داشته به نحوی که در ماه اکتبر به بالاترین رقم 46 سال گذشته یعنی 9.6 میلیون بشکه در روز رسید. انتظار می رود تولید نفت آمریکا در سال آینده به 10 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

فعلا شرکت های حفاری نفت شیل واکنش چندانی به رشد قیمت ها نشان نداده اند و تعداد سکوها برای دومین هفته متوالی بدون تغییر باقی مانده است. با وجود رشد قیمت ها، تعداد سکوهای حفاری نفتی در امریکا که اکنون به 747 سکو می رسد در طی سه ماهه قبلی تقریبا ثابت باقی مانده است.

در عین حال، این احتمال در حال قوت گرفت است که شرکت های حفاری در امریکا در سال آینده و همزمان با رشد قیمت نفت سکوهای بیشتری را به کار خواهند گرفت. این می تواند طرح های اوپک و دیگر تولید کنندگان از جمله روسیه برای برقراری توازن در بازار را تضعیف نماید.

جین مک گیلیان، تحلیلگر بازار نفت در موسسه تردیشن انرژی گفت: «با توجه به اینکه بخشی از کاهش تولید های اوپک و روسیه (از ناحیه افزایش تولید آمریکا) خنثی شده، تولید کنندگان می خواهند ببینند که روند کاهش ذخایر جهانی نفت ادامه می یابد یا نه... اگر آنها ادامه این روند را در بازار مشاهده نکنند، ممکن است شاهد اصلاح قابل توجه روند فعلی از سوی آنها باشیم.»

کیم کوانگرائه، تحلیلگر موسسه سامسونگ فیوچرز هم گفت: «رقابت میان اوپک و نفت شیل آمریکا مانع از آن خواهد شد که قیمت نفت در سال 2018 در بالای 60 دلار معامله شود... همچون سال جاری، در سال آینده نیز ریسک های ژئوپلتیک عامل اصلی رساندن قیمت نفت به بالای 60 دلار خواهند بود.»



منبع : تسنیم


کد مطلب: 19940

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19940/پیش-بینی-نفت-60-دلاری-2018

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir