۰

عربستان برای نفت 75 دلاری برنامه‌ریزی کرد

برنامه عربستان برای برطرف کردن کسری بودجه خود تا سال ۲۰۲۳ متکی بر سناریویی است که بر اساس آن قیمت نفت به رقم ۷۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید.
نفت عربستان - میز نفت
نفت عربستان - میز نفت
به گزارش میز نفت ، منابع آگاه گفتند، برنامه عربستان برای برطرف کردن کسری بودجه خود تا سال 2023 متکی بر سناریویی است که بر اساس آن درآمدهای نفتی این کشور به میزان 80 درصد افزایش خواهد یافت.

منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود گفتند، بر اساس یک برنامه مالی 6 ساله، مقامات سعودی پیش بینی کرده اند که رشد قیمت ها و افزایش تولید این کشور درآمدهای ریاض از فروش نفت را از 440 میلیارد ریال سعودی در سال جاری به 801.4 میلیارد ریال سعودی (214 میلیارد دلار) برساند. فرض این سناریو این است که قیمت نفت به رقم 75 دلار در هر بشکه خواهد رسید. درآمدهای غیرنفتی به استثنای درآمد حاصل از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان نیز با رشدی 32 درصدی به 337 میلیارد ریال خواهد رسید.

این پیش بینی ها نشان می دهد که با وجود تلاش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای آماده کردن عربستان برای دوره پسانفتی، این کشور تا چه اندازه به درآمدهای نفتی برای تامین هزینه های عمومی خود وابسته است. مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی در این باره گفت، «با توجه به تحولات صنعت شیل، (پیش بینی درآمدهای نفتی عربستان) چالش برانگیز به نظر می رسد... تکرار رشد قوی درآمدهای نفتی در سال 2017 دشوار است.»

منابع مذکور گفتند، مقامات سعودی انتظار دارند تولید نفت عربستان از 10 میلیون بشکه در روز در سال جاری به 11.03 میلیون بشکه در سال 2023 برسد. آنها همچنین پیش بینی کردند که تولید روزانه 10.45 میلیون بشکه نفت، 605 میلیارد ریال سعودی عاید ریاض کند.

وزارت دارایی عربستان از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

این سناریو احتمالا این سیگنال را ارسال می کند که با توجه به کاهش مازاد عرضه جهانی نفت، بزرگترین صادر کننده نفت در حال حاضر ضرورتی برای تمدید توافق کاهش تولید بعد از سال 2018 نمی بیند.



منبع : تسنیم
شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 19944
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *