آرامکو شرکت سهامی شد

16 دی 1396 ساعت 12:34

عربستان در اقدامی در راستای عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو در اواخر ۲۰۱۸، ساختار این شرکت را به یک شرکت سهامی تغییر داد.


به گزارش میزنفت به نقل از رویترز، عربستان قصد دارد به منظور اصلاح ساختار اقتصادی خود و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، 5 درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو را در نیمه دوم سال 2018 در بورس عرضه کند.

این کشور در راستای عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو در اواخر 2018، ساختار این شرکت را به یک شرکت سهامی تغییر داد.

یک منبع ارشد در شرکت آرامکو که نخواست نامش فاش شود گفت، این تغییر که در قالب حکمی از سوی کابینه عربستان ابلاغ شده، یک گام مقدماتی الزامی برای شرکت های داخلی ای که قصد دارند در بورس عرضه شوند تلقی می شود.

این منبع افزود: «این اقدام چهارچوب لازم را ایجاد می کند تا به سرمایه گذاران احتمالی آینده اجازه دهد در کنار دولت عربستان به عنوان سهامدار اصلی، در این شرکت سهم داشته باشند.»

این اقدام نشان می دهد که به رغم گمانه زنی ها در خصوص تاخیر یا توقف عرضه سهام شرکت آرامکو، این اقدام همچنان در دستور کار دولت عربستان قرار دارد.

محمد بن سلمان در ماه اکتبر گفته بود، عرضه عمومی سهام آرامکو در سال 2018 همچنان در دستور کار است.

بر اساس این حکم، هیئت مدیره شرکت آرامکو 11 عضو خواهد داشت و این اختیار را خواهد داشت که سهام شرکت را در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه کند. دولت عربستان 6 عضو هیئت مدیره را منصوب خواهد کرد، اما سهامدارانی با سهام بیش از 0.1 درصدی حق خواهند داشت که یک عضو به مجمع عمومی پیشنهاد دهند.

همچنین دولت عربستان حق انتصاب یا تغییر رئیس شرکت را در اختیار خواهد داشت. بر این اساس دولت عربستان همچنان سهامدار عمده شرکت آرامکو باقی خواهد ماند و تصمیم نهایی در مورد سطح تولید و ظرفیت تولید بر عهده دولت خواهد بود.

به گفته مقامات سعودی، بورس های داخلی و بین المللی نظیر بورس هنگ کنگ، لندن، توکیو و هنگ کنگ به دنبال میزبانی از عرضه سهام شرکت آرامکو هستند.


کد مطلب: 19990

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/19990/آرامکو-شرکت-سهامی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir