چالش نفت اوپک و شیل در سال 2018 همچنان تداوم دارد

17 دی 1396 ساعت 19:33

تولید شیل ایالات متحده در سال گذشته افزایش پیوسته‌ای را تجربه کرده ، این امر بخشی از کاهش تولید اوپک روسیه را جبران کرد و باعث محدودیت در بالا رفتن قیمت نفت شد.


به گزارش میز نفت تولید شیل ایالات متحده در سال گذشته  افزایش پیوسته‌ای را تجربه کرده ، این امر بخشی از کاهش تولید اوپک روسیه را جبران کرد و باعث محدودیت در بالا رفتن قیمت نفت شد. با این حال قیمت نفت در سه ماه آخر سال 2017 به طرز چشمگیری کاهش داشت تا آنجا که در پایان سال جاری به پیش از 60 دلار به ازای هر بشکه WTI و 66 دلار برای هر بشکه برنت رسید. در سال 2018 بالا رفتن قیمت نفت همچنان به افزایش تولید شیل ایالات متحده کمک میکند. این امر در مرحله بعد سبب می‌شود که بر قیمت نفت تولیدی اوپک تاثیر بگذارد. تحلیل‌گران بر این باورند که قیمت بالقوه 60 دلار WTI در کوتاه مدت باقی نخواهد ماند. سازمان اطلاعات انرژی ایالات متحده ( EIA ) اظهار داشت که تولید نفت خام ایالات متحده  در سال گذشته به طور متوسط 9.2 در روز بوده است. گمان میرود تولید نفت خام ایالات متحده به طور متوسط به  10.0 میلیون بشکه در روز رسیده باشد که رکورد سال 1970 را شکسته است. EIA انتظار دارد که تقاضا برای سوخت مایع در جهان در سال جاری میلادی به بیش از 1.6 میلیون بشکه در روز برسد،

این افزایش 800000 بشکه‌ای در سال 2018 ، در مقایسه با سال قبل از رشد 1.4 میلیون بشکه حکایت دارد. EIA در چشم‌انداز کوتاه مدت خود در دسامبر 2017 اعلام کرد در سال پیش‌رو رشد افزایش تقاضایی پیش‌بینی نشده و عرضه همگام با تقاضا پیش میرود.  بر این اساس موجودی ذخایر سوخت مایع به صورت نسبی افزایش پیدا خواهد کرد. اوپک طی گزارش ماهانه خود اعلام کرد که انتظار دارد این ذخایر اضافی سبب شود که در اواخر سال 2018 بازار در وضعیت متعادلی قرار گیرد. در صورتی که عرضه تولیدات غیرنفتی مطابق پیش‌بینی‌ها افزایش یابد، تولیدکنندگان اوپک تصمیم خواهند گرفت تا در پایان سال 2018 تولید را کاهش دهند. گزارش آژانس بین‎‌المللی انرژی در ماه دسامبر اظهار می‌دارد این امکان وجود دارد که به دلیل رشد عرضه در سال آینده از رشد تقاضا جلوگیری شود.

آیا قیمت نفت و طلا در سال جاری افزایش خواهد یافت؟
با توجه به پیش‌بینی‌ها و به دلیل عرضه رو به رشد نفت شیل آمریکا و همچنین تولید کنندگانی که عضو اوپک نیستند، تا قبل از اواخر نیمه دوم سال 2018 ثباتی در بازار نفت مشاهده نخواهد شد. با کاهش تقاضای تولید ناخالص داخلی اوپک و روسیه ، وضعیت بازار به گونه‌ای پیش‌خواهد رفت که سیر نزولی ذخایر جهانی را تایید کند.

ژن مک گیلنن مدیر تحقیقات بازار نفت و سوخت‌های فسیلی در دانشگاه استمفورد کنتیکات ادعا میکند در صورتی که بتوانیم از این روند جلوگیری کنیم امکان اصلاحات قابل توجهی را پیش رو خواهیم داشت.
تحلیل‌‌گران بر این باورند که  به غیر از عرضه نفت اوپک یکی دیگر از عوامل اصلی افزایش بالقوه نفت در سال جاری بروز خطرات ژئوپولیتیک در منطقه است. تغییراتی که در سیاست عربستان سعودی ایجاد شد همچنین رفراندم منطقه کردستان که منجر به اختلال عرضه نفت عراق شد، مجموعه عواملی است که قیمت نفت را افزایش داد.

امسال برای نخستین بار پس از سال 2014 شاهد افزایش بیش از 60 دلاری برای هر بشکه نفت بودیم. اول هانسن رئیس استراتژی کالا در سکسوبانک روز سه‌شنبه اظهار داشت که آمار قیمت‌های پایان سال 2017 تجمیع شده اما وجود اختلالات موقت در عرضه نفت ایران به دلیل تظاهرات اخیر تغییراتی را سبب شده است. روند افزایشی در نیمه دوم سال 2017 به رکود متزلزلی در طولانی مدت منجر شد. این امر تحولات مثبتی در بازار آمریکا ایجاد کرد.

به احتمال زیاد اوپک و شیل در سال جاری قادر خواهند بود تا قیمت نفت را تحت کنترل درآورند با این حال احتمالا در سال جاری قیمت نفت به زیر 60 دلار خواهد رسید. خطر تازه‌ای که ممکن است این روند را با مخاطره مواجه کند و قیمت‌ها را به بالاتر از 60 دلار افزایش دهد درواقع خطر رویداد‌های ژئوپلیتیکی است که تاثیرات مخربی به جای خواهد گذاشت.


کد مطلب: 20016

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20016/چالش-نفت-اوپک-شیل-سال-2018-همچنان-تداوم

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir