چرا نفت به 70 دلار نمی‌رسد؟

24 دی 1396 ساعت 11:47

صعود موقتی نفت به ۷۰ دلار در هر بشکه که هفته گذشته برای نخستین بار در سه سال اخیر اتفاق افتاد، حاصل محدود شدن عرضه و بهبود تقاضا بود با این‌همه معامله‌گران بسیاری را تحت تاثیر قرار نداد زیرا دلایل متعددی برای افت قیمت‌ها وجود دارند.


به گزارش میز نفت ، فشارهای منفی زیادی همچنان وجود دارند و ممکن است حفظ رشد قیمت را برای نفت دشوار کنند. عواملی که مانع از صعود نفت به این سطح قیمت می‌شوند عبارتند از:

رشد دوباره ذخایر

موضوعی که پیش‌بینی کنندگان برجسته درباره آن توافق نظر دارند این است که ذخایر نفت پس از کاهش چشمگیر در سال ۲۰۱۷، دوباره افزایش پیدا خواهند کرد.

تقاضای جهانی برای نفت همچنان که نیاز برای سوخت‌های زمستانی کمتر می شود بر مبنای فصلی کاهش پیدا می‌کند و آمار اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که این امر بازار را در نیمه اول سال میلادی جاری دچار مازاد عرضه خواهد کرد. طبق آمار این دو نهاد، میزان ذخایر در نیمه دوم سال دوباره کاهش پیدا خواهند کرد.

بازگشت مازاد عرضه نفت

پیش‌بینی هر دو سازمان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که میزان ذخایر در نیمه اول امسال دوباره رشد خواهد کرد. اگرچه آمار هفتگی آمریکا نشان می‌دهد که میزان ذخایر رو به کاهش است، اما چند ماه طول خواهد کشید تا تصویر واضحی درباره وضعیت سایر مصرف کنندگان به دست آید.

کاهش اختلالات عرضه

اختلالات عرضه که به دنبال تعطیلی خط لوله بزرگ دریای شمال در اوایل دسامبر و همچنین انفجار یک خط لوله نفت در لیبی در اواخر همین ماه روی داد، از افزایش قیمت‌ها پشتیبانی کرد.

توقف فعالیت سیستم خط لوله‌ای فورتیز که یکی از بزرگترین اختلالات دریای شمال از دهه ۱۹۸۰ بوده است، تا پایان ماه گذشته حل شد و تعمیرات خط لوله نفت منتهی به پایانه اس سیدر لیبی در همین مدت کامل شد. با این‌همه رفع مشکل این دو خط لوله تاثیر چندانی در پایین بردن قیمت‌ها نداشت.

ریسک‌ها برای تولید همچنان وجود دارد، با این‌همه بانک آمریکایی گلدمن ساکس ونزوئلا و نیجریه را در میان آسیب پذیرترین تولیدکنندگان نفت معرفی کرده است.

تحلیل خطرات سیاسی

ریسک‌های سیاسی در تولید کنندگان بزرگ نفت نیز از بازار نفت حمایت کرد با این‌همه به دلیل تثبیت اوضاع یا تحلیل این ریسک‌ها، قیمت‌ها همچنان بالا مانده است.

پاکسازی سیاسی گسترده‌ای که اوایل نوامبر سال گذشته از سوی شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، صورت گرفت نگرانی‌هایی را نسبت به بی‌ثباتی در بزرگترین صادرکننده نفت جهان برانگیخت، اما این اتفاق روی نداد.

ریسک دیگر که به نظر می‌رسد صادرات نفت ایران از آن گریخته است، عقب‌نشینی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از تایید توافق هسته‌ای است که بازگشت تحریم‌های آمریکایی علیه صادرات نفت ایران به دنبال خواهد داشت.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 20074

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20074/چرا-نفت-70-دلار-نمی-رسد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir