۰

آیا تولیدکنندگان از توافق کاهش تولید خارج می شوند؟

در حالی که قیمت نفت به بالاترین رقم ۳ سال گذشته و بالای ۷۰ دلار رسیده است، گمانه زنی ها در این باره که اوپک و متحدانش احتمالا پیش از موعد تعیین شده (پایان سال ۲۰۱۸) توافق کاهش تولید را خاتمه بدهند، در حال تقویت شدن است.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، سه بانک غربی سیتی گروپ، سیسیت جنرال و جی پی مورگان چیس پیش بینی کرده اند که ائتلاف تولید کنندگان نفت احتمالا از اواسط سال جاری میلادی یعنی قبل از موعد تعیین شده، تصمیم به کاهش مداخله خود در بازار نفت خواهند گرفت. تولید کنندگان در حال نزدیک شدن به هدف خود یعنی برطرف ساختن مازاد ذخایر جهانی هستند و رشد قیمت ها نیز ریسک تشویق تولید کنندگان رقیب به تولید بیشتر را در پی دارد.

به دنبال اجرای موفق توافق کاهش تولید توسط اوپک و روسیه قیمت نفت افزایش یافته و به بالای 70 دلار رسیده است. تولید کنندگان قرار است در نشست بعدی خود در ماه ژوئن توافق را مورد بررسی مجدد قرار دهند.

اد مورس، رئیس بخش تحقیقات کالایی سیتی گروپ آمریکا در این باره گفت: «ممکن است تولید کنندگان در تابستان امسال به توافقی بر سر بالا بردن تولید دست یابند.»

فعلا وزرای نفت کشورهای عضو توافق کاهش تولید هیچ نشانه ای از عقب نشینی از توافق نشان نداده اند. طی هفته گذشته، وزرای کشورهای امارات و عراق اعلام کردند که تولید کنندکان تا پایان سال 2018 همچنان به سیاست تعیین شده پایبند خواهند بود. عربستان و روسیه، دو صادر کننده بزرگ عضو این توافق نیز بارها تاکید کرده اند که زمانی که پایان توافق فرا برسد، خروج از آن تدریجی خواهد بود.

میشائیل حسوئه، تحلیلگر داچ بانک گفت، نفت 70 دلاری موجب سرعت گرفتن بحث ها در مورد یک استراتژی خروج از توافق کاهش تولید می شود.

اما همچنان بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند توافق کاهش تولید تا پایان سال جاری پابرجا باقی بماند. از جمله بانک آمریکا پیش بینی کرده که اوپک در سال 2019 اقدام به پایان دادن به توافق خواهد کرد.



منبع : میز نفت 
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 20113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *