۰

نوبت به ماهی ها رسید

در حالی دو روز پیش برخی رسانه‌ها گفتند به دلیل سانحه کشتی سانچی مردم سه کشور چین، کره و ژاپن نباید از غذاهای دریایی استفاده کنند که یکی از اساتید دانشگاه دریایی شانگهای گفت: به دلیل ماهیگیری‌ بیش از حد طی دهه‌های گذشته آبهای منطقه غرق شدن سانچی عاری از ماهی و آبزیان بوده و ماهیگیران تنها از این مسیر عبور می‌کنند.
سانچی - میز نفت
سانچی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، یکشنبه هفته گذشته نفتکش بزرگ سانچی ایران در آب‌های دریای چین در نزدیکی شانگهای غرق شد. 

با توجه به حجم محموله نفتی این سوپرتانکر، در ظاهر به نظر می‌رسد غرق شدن این کشتی و نشت محموله آن می‌تواند به یکی از بزرگترین فجایع زیست‌محیطی طی ۵۰ سال گذشته منجر شود.

یکی از اصلی‌ترین متغیرها در این مسئله این است که چقدر از محموله حدود ۱۳۰ هزار تنی میعانات گازی این کشتی پیش از غرق شدن سوخته و چقدر از آن باقی مانده است.

اما نکته حائز اهمیت این است که هرچقدر نفت یا میعانات گازی داخل این کشتی نشت کرده باشند، نمی‌تواند به بروز یک فاجعه بزرگ بدل شود.

حقیقت این است که با توجه به ماهیگیری بیش از حد در آب‌های سرزمینی چین، درواقع ماهی زیادی در منطقه وجود نداشته است که در اثر آلودگی نفتی قربانی شود.

هِه پمین، استاد دانشگاه دریایی شانگهای، معتقد است:‌ آب‌هایی که کشتی سانچی در آنها غرب شد، طی سه دهه گذشته به طور کامل از ماهی خالی شده‌اند و حادثه سانچی نمی‌تواند به وقوع یک حادثه زیست‌محیطی قابل توجه بدل شود.

وی معتقد است این مناطق به قدری خالی از منابع آبزی هستند که ماهیگیران چینی فقط از این آب‌ها برای رسیدن به مناطق با منابع ماهیان بیشتر عبور می‌کردند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل عاری شدن منطقه غرق شدن سانچی از ماهی، اقدام ماهیگیران چینی به صید بی‌رویه ماهی در این منطقه بوده است.

باز شدن اقتصاد چین در دهه ۱۹۷۰ و ورود بخش خصوصی به صنعت ماهیگیری این کشور و باز شدن پای کشتی‌های ماهیگیری بزرگ به آب‌های سرزمینی چین باعث شد تا برداشت بی‌رویه منابع آبزیان در آب‌های سرزمینی چین، آنها را به‌طور تقریبی عاری از ماهی کند.

هم‌اکنون چین برای تأمین تقاضای روزافزون مواد غذایی دریایی مردم خود به آب‌های بین‌المللی ورود کرده است.



منبع : فارس
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 20154
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *