۰

آغاز صادرات نفت کرکوک به ایران تا هفته آینده

مدیرکل موقت شرکت دولتی سوموی عراق گفت: عراق تحت توافق سوآپ، صادرات ۶۰ هزار بشکه در روز نفت از میادین کرکوک به یک پالایشگاه ایرانی را از هفته آینده آغاز خواهد کرد.
نفت عراق - میز نفت
نفت عراق - میز نفت
به گزارش میز نفت ، تا این اواخر نفت میادین پیرامون کرکوک از طریق خط لوله‌ای که متعلق به دولت منطقه‌ای کردستان بود و توسط آن اداره می‌شد، به بندر سیهان ترکیه انتقال می‌یافت. با این‌همه پس از برگزاری همه پرسی استقلال در سپتامبر، نیروهای دولت مرکزی عراق کنترل مناطق شمالی را که از زمان بیرون راندن داعش در دست این منطقه نیمه خودمختار بود، باز پس گرفتند.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، ماه گذشته اظهار کرده بود عراق و ایران با توافق سوآپ نفت موافقت کرده‌اند که به مدت یک سال اجرا می‌شود و پس از آن مجددا مورد مذاکره قرار می‌گیرد . این توافق، سوآپ حداکثر ۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام را پیش‌بینی کرده و نفت عراقی از میادین کرکوک در شمال این کشور از طریق کامیون‌های نفتکش به ایران منتقل می‌شود. عراق و ایران در آینده قصد دارند خط لوله جدیدی از میدان کرکوک به مرز ایران احداث کنند تا جایگزین کامیون‌های نفتکش شود. این برنامه نشان می‌دهد که اگرچه توافق اولیه تنها به مدت یکسال است، اما طرح‌هایی برای تبدیل آن به یک قرارداد بلند مدت وجود دارد.

اگرچه  دولت فدرال عراق کنترل میادین نفتی کرکوک را به دست گرفت، اما هیچ نفتی از آن صادر نشد.

اکنون بغداد بین ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز نفت کرکوک را از طریق کامیون‌های نفتکش به مرز ایران در کرمانشاه منتقل می‌کند و در مقابل ایران به همان میزان از گرید نفتی را به جنوب عراق ارسال خواهد کرد.

اعلا الیسیری، مدیرکل سومو به رویترز گفت: صادرات نفت خام این شرکت از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون به طور متوسط ۳.۵ میلیون بشکه در روز بوده است. صادرات ژانویه ممکن است به رکورد ۳.۵۳۵ میلیون بشکه در روز برسد.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 20290
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *