۰

آماری از تولید گاز از میدان پارس جنوبی

تمهیداتی که طی یک سال گذشته انجام شد، از جمله تکمیل فازهای پارس جنوبی، بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان به ساری و تکمیل بخشی از خط لوله ششم سراسری گاز باعث افزایش میزان تولید گاز و بهبود وضعیت گازرسانی به نقاط مختلف کشور شده است با این حال به مردم توصیه می شود در روزهایی که با کاهش دما در اکثر استان‌ها مواجه هستیم در مصرف گاز طبیعی که طبق اخرین امار به ۵۳۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی رسیده صرفه جویی کنند.
پارس جنوبی - میز نفت
پارس جنوبی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، افزایش تولید گاز از میدان پارس جنوبی از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز در پایان سال ۱۳۹۱ به ۴۷۰ میلیون مترمکعب در روز در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ و ۵۵۳ میلیون مترمکعب در روز در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ رسیده است.

میزان گاز مصرفی بخش خانگی، تجاری، صنایع غیرعمده، حمل و نقل کشور از ۶۰.۶ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۲ به ۷۲.۵ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. این در حالی است که واردات گاز از ترکمنستان از دی‌ماه سال ۱۳۹۵ متوقف شد.

براساس این گزارش بهره‌مندی از گاز کل خانوارهای کشور از ۸۴ درصد در پایان سال ۱۳۹۱ به ۹۱.۴ درصد در پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ افزایش یافت. همچنین بهره‌مندی از گاز روستاهای کشور از ۵۴ درصد در پایان سال ۱۳۹۱ به ۷۶ درصد در پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ رسید.

گازرسانی به بیش از ۱۰۶ شهر جدید از سال ۱۳۹۲ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ صورت گرفت. همچنین گازرسانی به زاهدان در اسفندماه سال ۱۳۹۵ با هزینه‌ای بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان انجام شد.

گازرسانی به نیروگاه‌ها

سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ (۲۷ میلیارد لیتر به ارزش روز ۱۸ میلیارد دلار) به نزدیک ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۵ و ۹.۵ درصد در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۶ کاهش داشته است.

براین اساس سهم گاز طبیعی از سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از حدود ۵۷ درصد در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ و ۷۵ درصد در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. همچنین میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور از ۳۶.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۲ به ۶۱.۳ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۵ و ۵۹ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است و برآورد می‌شود این میزان تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۶۶ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

گاز مصرفی صنایع عمده

میزان گاز مصرفی صنایع عمده کشور از ۲۵.۷ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۲ به ۲۸.۹ میلیارد مترمکعب، در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۵ و ۳۱.۲ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 20291
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *