۰

​اوپک نمرده است

اکنون «نظم جدید نفتی» ای که گلدمن ساکس در سال ۲۰۱۴ آن را اعلام کرده و گفته بود دوران اوپک به سر آمده، رسما نادرست از آب در آمده است.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، بزرگترین بانک های وال استریت اکنون نظر خود را تغییر داده و به پیروزی سیاست اوپک و افزایش قیمت نفت اذعان دارند.

بانک های آمریکایی گلدمن ساکس، مورگان استنلی و جی پی مورگان همگی در طی دو هفته گذشته با انتشار پیش بینی هایی از افزایش قیمت نفت سخن گفته اند. آنها نگاه همراه با تردید قبلی خود را کنار گذاشته و پذیرفته اند که کاهش تولید های اوپک در نهایت در برطرف کردن مازاد عرضه جهانی موفق بوده است.

اما اذعان بانک های آمریکایی به این موفقیت یک پدیده اخیر است. تقریبا در تمام مراحل اقدامات اوپک برای پایان دادن به کاهش شدید قیمت ها، این بانک ها به دیده تردید به این تلاش ها می نگریستند.

اکنون «نظم جدید نفتی» ای که گلدمن ساکس در سال 2014 آن را اعلام کرده و گفته بود دوران اوپک به سر آمده، رسما نادرست از آب در آمده است.

گلدمن ساکس و دیگر موسسات پیش بینی کننده در سال 2014 گفته بودند هرگونه تلاش اوپک برای مهار عرضه، به دلیل افزایش تولید نفت شیل آمریکا، نتیجه چندانی در پی نخواهد داشت. اوپک هم در ابتدا با این تحلیل هم نظر بود، اما به یکباره در سپتامبر 2016 همه را غافلگیر کرد و از قصد خود برای کاهش عرضه خبر داد.

تردیدها همچنان ادامه داشت. اکثر تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی بلومبرگ در ماه نوامبر آن سال معتقد بودند که دولت های عضو نخواهند توانست به توافقی دست یابند.

اما در 30 نوامبر توافق نهایی شد. غافلگیری بزرگتر 11 روز بعد یعنی زمانی رخ داد که تعدادی از کشورهای غیر عضو اوپک از جمله روسیه هم به این توافق پیوستند.

در مرحله بعدی نیز بانک مورگان استنلی «شانس کوچکی» را برای محقق شدن اهداف تعیین شده قائل بود و انتظار داشت توافق کاهش تولید ظرف 6 ماه از هم بپاشد. بانک جی پی مورگان پیش بینی کرده بود که توافق تا پایان سال 2017 «شکست بخورد» و کومرزبانک هم گفته بود اوپک «قول بیش از حد داده و نخواهد توانست اهدافش را محقق کند.»

اما اوپک در سال گذشته میلادی 95 درصد به توافق عمل کرد و میزان پایبندی غیر اعضای اوپک نیز 82 درصد بود. میزان پایبندی اوپک در طول سال افزایش یافت و در ماه دسامبر به 129 درصد رسید.



منبع : تسنیم
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 20305
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *