۰

اعتراف بانک‌های آمریکایی به موفقیت اوپک

بزرگترین بانک‌های وال استریت موضع خود را تغییر داده و انتظار دارند قیمت‌های نفت افزایش بیشتری پیدا کند.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، گروه گلدمن ساکس، مورگان استنلی و "جی پی مورگان چیس اند کو" همگی اخیرا پیش‌بینی‌های مثبتی را درباره دورنمای قیمت نفت منتشر کردند. آنها از بدبینی‌شان دست کشیده و پذیرفتند که کاهش تولید اوپک سرانجام موفق شده اشباع عرضه جهانی را پاک کند.

این باور، یک پدیده جدید است. تقریبا در هر مرحله از تلاش اوپک برای پایان بخشیدن به بدترین رکود صنعت نفت در چند دهه اخیر، تحلیلگران برجسته معدودی وجود داشتند که آماده بودند این تلاش را مورد تردید قرار دهند. اکنون "نظم نفتی جدیدی" که گلدمن در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد و بر اساس آن سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را منسوخ شده به حساب آمد، رسما مردود است. بلومبرگ در گزارشی به بررسی پیش‌بینی‌های بانک‌های بزرگ پرداخت که اشتباه از آب درآمدند:

اوپک به توافق نخواهد رسید

گلدمن و سایر بانک‌های بزرگ آمریکایی در سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی کرده بودند هرگونه تلاش اوپک برای محدود کردن عرضه چندان ثمری نخواهد داشت و صنعت شیل آمریکا می‌تواند با چنان سرعت و حجمی به تولید اضافه کند که شکاف به وجود آمده در عرضه را پرخواهد کرد.

اوپک نیز در این نظر سهیم بود اما با اعلام نیت خود برای محدود کردن عرضه در سپتامبر سال ۲۰۱۶ بازار را غافلگیر کرد. این بدبینی ادامه یافت و اکثر تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ در نوامبر همان سال پیش‌بینی کردند که کشورهای عضو اوپک موفق نخواهند شد به توافق برسند.

شرکت BP اعلام کرد بود دیدگاه بازار بدبینانه است. با این‌همه در ۳۰ نوامبر، این توافق نهایی شد و شگفتی بزرگتر ۱۱ روز بعد رخ داد که شماری از کشورهای خارج از اوپک شامل روسیه به این توافق پیوستند و توافقی که زمانی دست نیافتنی تصور می‌شد به اجرا درآمد.

اوپک موفق نخواهد شد

اوپک در وعده‌های عرضه خود همواره سابقه خوبی نداشته است، زیرا وسوسه درآمد بالاتر باعث شده اعضای این سازمان تقلب کنند. بانک‌های بزرگ می‌گفتند توافق اخیر نیز همین سرنوشت را پیدا خواهد کرد. مورگان استنلی شانس اندکی را پیش بینی می‌کرد که اهداف این توافق محقق شود و انتظار داشت این توافق در مدت شش ماه برهم بخورد.

جی پی مورگان پیش‌بینی کرده بود این توافق تا سال ۲۰۱۷ دچار فروپاشی می‌شود و کومرس بانک اعلام کرده بود اوپک بیش از حد وعده داده و کمتر از آن را محقق خواهد کرد.

با این‌همه این گروه صادرکننده نفت سال گذشته ۹۵ درصد از کاهش تولیدی که وعده داده بود را عملی کرد و متحدانش پایبندی ۸۲ درصدی را نشان دادند. پایبندی اوپک تا پایان سال بهبود یافت و در دسامبر به ۱۲۹ درصد رسید. البته کاهش برنامه‌ریزی نشده در ونزوئلا و کشورهای دیگر به این امر کمک کرد، اما این نرخ پایبندی در تاریخ اوپک بی‌سابقه بود.

کاهش تولید اوپک مازاد عرضه را حذف نخواهد کرد

تحلیلگران پیش‌تر نسبت به مازاد جدید در سال ۲۰۱۸ هشدار داده بودند و بر ضرورت حفظ همکاری اوپک با متحدانش تاکید کرده بودند، اما آنها اکنون در این بدبینی خود تجدیدنظر می‌کنند.

سی‌تی گروپ و گلدمن نظر خود را تغییر داده و اعلام کرده‌اند مازاد ذخایر از میان رفته است. سایرین شامل گروه یو بی اس و سوسیته جنرال ماه گذشته اعلام کردند اوپک و روسیه بایستی استراتژی کاهش تولید خود را زودتر از موعد مقرر پایان دهند و از اواسط سال کاهش تولید را قطع کنند.

شل رشد قیمت‌ها را محدود نگه خواهد داشت

تنها بانک‌ها نبودند که شیل آمریکا را تهدید مرگباری برای برنامه‌های اوپک می‌دیدند، حتی آژانس بین‌المللی انرژی که درباره سیاست بازار بی‌طرف مانده است هشدار داده بود که کاهش تولید اوپک نتیجه معکوس خواهد داشت، زیرا نفت ۶۰ دلاری موج جدید عرضه آمریکا را رقم خواهد زد.

مطمئنا افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر استراتژی اوپک، رشد تولید آمریکا را احیا کرده و تولید این کشور در نوامبر به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کرد که بالاترین میزان در ۴۷ سال گذشته بود با این‌همه پیش‌بینی کنندگان پیش‌بینی می‌کنند با وجود عرضه آمریکا، قیمت‌ها به سطحی باز خواهد گشت که در دوران رکود بازار غیرقابل تصور بود.

گلدمن قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در شش ماه آینده را یک سوم افزایش داده و ۸۲.۵۰ دلار در هر بشکه اعلام کرد. جی پی مورگان برآورد کرده متوسط قیمت هر بشکه برنت در سال ۲۰۱۸ به ۷۰ دلار می‌رسد که تقریبا ۵۰ درصد بالاتر از اوایل اکتبر است.



منبع : ایسنا
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 20316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *