۰

یارانه‌ای عجیب در پتروشیمی

رئيس هيئت مديره انجمن ملي پلاستيک ايران با شکايت از نحوه تامين مواد اوليه از سوي واحدهاي پتروشيمي خواستار ورود و حمايت دولت از 850 هزار اشتغال اين صنعت شد.
بيوک صحاف امين - میز نفت
بيوک صحاف امين - میز نفت
به گزارش میز نفت ، بيوک صحاف امين در نشست خبري با خبرنگاران با اشاره به وجود 850 هزار اشتغال در صنعت پلاستيک گفت: سال گذشته يک ميليارد و 50 ميليون دلار صادرات داشتيم و باوجود پيش بيني رشد 20 درصدي در امسال اما متاسفانه دو درصد هم کاهش داريم.

وي تامين مواد اوليه را اصلي ترين مشکل اين صنعت دانست و تصريح کرد: واحدهاي پتروشيمي به عنوان تامين کننده مواد اوليه اين صنعت متاسفانه با وجود گرفتن ارز مبادله اي از دولت اما مواد را با ارز آزاد در بورس کالا عرضه مي کنند که بدليل مديريت عرضه گاه به شکل رقابتي، قيمت ها از قيمت پايه هم فراتر مي رود.

رئيس هيئت مديره انجمن ملي پلاستيک ايران اظهار داشت: خريدار عمده اين صنعت بخش هاي دولتي هستند که بدليل عقد قراردادهاي يکساله متاسفانه با اين شرايط قيمتي در بورس کالا و نيز افزايش دلار متضرر شده ايم.

صحاف امين با اشاره به صادرات مواد اوليه پتروشيمي ها و تخفيف هاي تا 20 درصدي فروش به کشورهاي همسايه گفت: دولت ها در 3 دهه گذشته سرمايه گذاري گسترده اي را در پتروشيمي ها انجام دادند تا کشور از طريق صنايع ترکيبي نظير اين صنعت به ارزش افزوده برسد اما در اين شرايط پتروشيمي ها بجاي حمايت از توليد داخل با قيمت کمتري به رقباي خارجي ما کمک مي کنند.

وي ادامه داد: متاسفانه روز به روز در حال افت توليد هستيم و بعضي واحدها با تعديل نيروي کار در معرض خطر تعطيلي قرار دارند که نيازمند تدبير و حمايت دولت از اين صنعت اشتغالزا هستيم.

در اين نشست برخي ديگر از اعضاي اين انجمن با اشاره به از دست دادن بازارهايي مثل بازار کفش در کشور افغانستان در خصوص امکان واردات مواد اوليه گفتند: امکان واردات وجود دارد اما شرکت هاي پتروشيمي به محض واردات با کاهش قيمت هاي خود عملا اجازه واردات را نمي دهند.

يکي ديگر از اعضا مشکل اصلي را ثبات نداشتن قوانين و بازار ارز دانست و تاکيد کرد: افزايش نرخ ارز شايد براي صادرات خوب باشد اما به قيمت نابودي صنايع تکميلي تمام مي شود و چرخ اشتغال را از حرکت باز مي دارد.

رئيس هيئت مديره انجمن ملي پلاستيک ايران گفت: حدود 6 تا 7 ميليون تن توليد واحدهاي پتروشيمي است که 3 تا 3و نيم ميليون تن آن مصرف داخلي است اما در عرضه دچار مشکل است که معافيت مالياتي خام فروشي براي پتروشيمي ها از جمله پيشنهادهاي اين انجمن به اتاق بازرگاني بوده است که اگر به نتيجه برسد نفع آن به اين صنعت خواهد رسيد.


منبع : آریا
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 20327
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *