گوگرد بنزین در تهران بالاتر از شهرهای دیگر است

17 بهمن 1396 ساعت 10:54

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که به دلیل مشکل پیش آمده در تامین بنزین پایتخت توسط پالایشگاه شازند اراک و بالا بودن میزان گوگرد موجود در آن، در سال جاری استثنائا سه بار نمونه‌گیری از بنزین انجام می‌شود.


به گزارش میز نفت ، نیره پیروزبخت در ارتباط با آخرین وضعیت نمونه‌گیری استاندارد بنزین که در دی‌ماه سال جاری انجام شده است، اظهار کرد: سالانه دو بار نمونه‌گیری انجام می‌شود که یک مورد در فصل گرم سال و مورد دیگر در فصل سرد سال است.

وی ادامه داد: این نمونه‌گیری مربوط به کلانشهرها و نیز شهرهایی می‌شود که مصوبه هیات وزیران دارند و این نمونه‌گیری معمولا به تعداد تعریف شده صورت می‌گیرد، یعنی از هر شهری حداقل سه نمونه یا سه جایگاه مدنظر قرار گرفته و از هر جایگاه حداقل دو نمونه‌گیری انجام می‌شود و براساس مجموع این اعمال نتیجه‌گیری می‌شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این‌که در دو نمونه‌گیری صورت گرفته، بنزین پایتخت با مشکل استاندارد گوگرد همراه بوده است، بیان کرد: علت این مساله تهیه بنزین پایتخت از پالایشگاه شازند اراک بوده که با مشکل مواجه شده است و پس از صحبت‌هایی که با وزارت نفت مدنظر قرار گرفت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد به زودی این مشکل برطرف می‌شود.

پیروزبخت ادامه داد: ما نیز جهت اطمینان از این مساله باید مجددا نمونه‌برداری را یا تا پایان سال جاری و یا ابتدای سال آینده در دستور کار قرار دهیم تا متوجه شویم که آیا مشکل به وجود آمده برطرف شده است یا خیر؟

وی با بیان این‌که میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد ۵۰ است، اعلام کرد: طبق آخرین نمونه‌گیری صورت گرفته توسط این سازمان میانگین میزان گوگرد بنزین در حدود عدد ۶۰ بوده که بالاتر از استاندارد تعریف شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در خصوص وضعیت میزان گوگرد موجود در بنزین در سایر کلانشهرها، توضیح داد: میانگین میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین سایر کلانشهرها کمتر از عدد ۵۰ و در سایر شهرهای هدف نیز براساس نمونه‌گیری‌های صورت گرفته وضع بر همین منوال است.

پیروزبخت ادامه داد: به دلیل این‌که بنزین مجموعه شهرهای تهران، کرج و اراک از یک پالایشگاه تامین می‌شود مساله بالابودن میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین برای این شهرها قابل تامل است و در مورد تهران به قطعیت می‌توان این موضوع را اعلام کرد هرچند که در خصوص شهرهای کرج و اراک نیز این احتمال بسیار زیاد است.

وی با اشاره به وضعیت میزان استاندارد بنزن موجود در بنزین، نیز خاطرنشان کرد: تنها در یک الی دو مورد میزان بنزن موجود در بنزین بالاتر از استاندارد تعریف شده بوده است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در این خصوص که وضعیت عدد اکتان موجود در بنزین رضایت‌بخش نیست، بیان کرد: در استاندارد ملی ایران عدد اکتان ۹۵ و در استاندارد اتحادیه اروپا برای یورود ۴ نیز عدد اکتان ۹۵ است، اما شرکت پالایش و پخش اعلام کرده که در حال حاضر تا اکتان ۹۱ را می‌تواند برای بنزین رگولار و اکتان ۹۵ را برای بنزین سوپر تامین کند.

پیروزبخت ادامه داد: بنابراین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌تواند بنزین با عدد اکتان ۹۵ تامین کند اما حجم تولید آن که تحت عنوان بنزین سوپر مطرح است به اندازه‌ای نبوده که تمامی شهرها و جایگاه‌ها را در برگیرد و در این خصوص محدودیت تولید وجود دارد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 20355

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20355/گوگرد-بنزین-تهران-بالاتر-شهرهای-دیگر

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir