رشد بالای تقاضای نفت در سال 2018

24 بهمن 1396 ساعت 12:13

اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت سریعتر از آنچه پیش از این برآورد کرده بود در سال ۲۰۱۸ رشد کند اما از سوی دیگر این سازمان، عرضه بالاتر از سوی سایر تولیدکنندگان به خصوص آمریکا را پیش‌بینی می‌کند.


به گزارش میز نفت ، گزارش ماهانه اوپک نشان داد تولید این سازمان در ژانویه نسبت به ماه پیش از آن تغییر چندانی نداشته است زیرا اوپک همچنان در راستای توافق کاهش تولید، برای دومین سال میزان عرضه خود را محدود نگه داشته است. با این‌همه اعضای اوپک مانند عراق تولیدشان را در ژانویه افزایش دادند.

اوپک که متشکل از ۱۴ عضو است، اعلام کرد اکنون انتظار دارد تولید غیراوپک به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد کند که ۲۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به برآورد این سازمان در گزارش ماه گذشته بالاتر است. این سازمان انتظار دارد کشورهای خارج از اوپک امسال مجموعا ۵۹.۲۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کنند که ۳۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود.

بیش از نیمی از این رقم بازبینی شده مربوط به افزایش تولید آمریکا است. اوپک پیش‌بینی خود از میزان رشد تولید آمریکا در سال ۲۰۱۸ را به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

آمار اخیر دولت آمریکا نشان داد که شرکت‌های حفاری آمریکایی در نوامبر بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که بیشتر از تولید عربستان سعودی – بزرگترین تولیدکننده نفت جهان – است.

اوپک در گزارش فوریه خود اعلام کرد بر اساس جدیدترین ارزیابی، روند احیای مستمر قیمت نفت از تابستان سال ۲۰۱۷ و تجدید علاقه به فرصت‌های رشد، منجر شده که غول‌های نفتی امسال در صنعت شیل و فعالیت‌های فراساحلی فعالیت اکتشاف را گسترش دهند.

رشد تقاضا

اوپک در بخش تقاضا انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز رشد کند که ۶۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی ماه گذشته این سازمان است. به این ترتیب مجموع مصرف نفت جهان در سال میلادی جاری ۹۸.۶ میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود.

عامل تجدیدنظر اوپک در پیش‌بینی خود، رشد مستمر فعالیت اقتصادی در سراسر جهان، تقاضای قوی برای سوخت‌های حمل و نقل مانند بنزین و سوخت جت و رشد صنعت پتروشیمی بوده که محصولات فرعی نفت و گاز طبیعی را به مواد شیمیایی تبدیل می‌کند.

طبق جدیدترین آمار اوپک، در سال ۲۰۱۷، تقاضای جهانی ۹۷ میلیون بشکه در روز بود که ۱.۶ میلیون بشکه در روز نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت.

در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به میزان ۵ میلیون بشکه در روز به تقاضا برای محصولات نفتی افزوده شده که حاصل بهبود شرایط اقتصادی جهانی و ثابت بودن نسبتی قیمت محصول بوده است.

کاهش تولید اوپک در ژانویه

بر پایه آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک در ژانویه حدود ۸۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافت و به بیش از ۳۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، در ژانویه حدود ۳۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرد در حالیکه تولید لیبی ۲۱ هزار بشکه در روز از سقف تعیین شده فراتر رفت.

عربستان سعودی میز تولید خود را بیش از ۲۳ هزار بشکه در روز افزایش داد اما همچنان بزرگترین سهم را در محدودیت عرضه دارد.

اوپک به همراه روسیه و تولیدکنندگان متعدد با هدف حذف مازاد عرضه، توافق کرده‌اند تولیدشان را مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز محدود کنند.

ذخایر جهانی در دسامبر حدود ۱۹۰ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله بود که سطح هدف گذاری شده از سوی اوپک در توافق کاهش تولید است.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، اوپک روز دوشنبه اعلام کرد انتظار دارد بازار تا اواخر امسال به تعادل بازگردد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 20425

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20425/رشد-بالای-تقاضای-نفت-سال-2018

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir