۰

روسیه بزرگترین شریک نفتی ایران در پسابرجام

شرکت ملی نفت ایران برای توسعه 30 میدان نفت و گاز تاکنون بیش از 30 تفاهم نامه با غول‌های نفتی جهان امضا کرده که روس‌ها با 6 شرکت رکوردار مشارکت نفتی با ایران در پسابرجام شده‌اند.
ایران و روسیه - میز نفت
ایران و روسیه - میز نفت
به گزارش میز نفت ، با گذشت بیش از دو سال از اجرای برجام، تاکنون شرکت ملی نفت ایران بیش از 30 تفاهم نامه همکاری با شرکتهای بزرگ نفت و گاز جهان از کشورهای آسیایی و اروپایی همچون آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، لهستان، اتریش، دانمارک، نروژ، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، هند، چین، تایلند، فیلیپین، مالزی، سنگاپور، اندونزی و چند شرکت چند ملیتی برای توسعه میادین نفت و گاز و یا اجرای طرح‌های افزایش ضریب بازیافت امضا کرده است.

بر این اساس در طول حدود 30 ماه گذشته تاکنون شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های معتبر بین‌المللی نفت و گاز جهان همچون شل و شلمبرژه انگلیس، توتال فرانسه، انی و آنسالدوی ایتالیا، اینپکس و تویو ژاپن، گازپروم نفت، لوک اویل، روس نفت، تات نفت، زاروبژ نفت، گیالوگیای روسیه، ساینوپک و CNPC چین، کوگس کره جنوبی، ONGC هند، DNO و ORG نروژ، زیمنس و وینترسهل (باسف) آلمان، پرتامینا اندونزی، PGNIG لهستان، شرکت ملی نفت تایلند و فیلیپین، پتروناس و BIV مالزی، OMV اتریش، مرسک دانمارک، برلنگای سنگاپور تفاهم نامه های همکاری برای توسعه میادین نفت و گاز امضا کرده است.

در این بین بالاترین تفاهم نامه همکاری با شرکت‌های روسی شامل گازپروم نفت، لوک اویل، روس نفت، تات نفت، زاروبژ نفت و گیالوگیا (توافق بر سر فعالیت های زمین شناسی دریای خزر) امضا شده و عملا شرکت‌های روسی گوی رقابت را از سایر غول های نفت و گاز جهان ربوده اند.

علاوه بر شرکت‌های بین‌المللی تاکنون با بیش از 20 شرکت اکتشاف و توسعه ایرانی هم تفاهم نامه همکاری برای توسعه میادین نفت و گاز امضا شده است.

در مجموع تاکنون شرکت ملی نفت ایران برای توسعه و یا افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی شامل چنگوله، شادگان، رگ سفید، آبان، پایدار غرب، دهلران، آب تیمور، منصوری، فاز سوم دارخوین، سرمار، سردار جتگل، سه بلوک اکتشافی دریای خزر، لایه نفتی پارس جنوبی، دالپری، یادآوران، آزادگان، بند کرخه، سپهر، پازنان، جفیر، کرنج، چشمه خوش، آذر، پارسی و ... با شرکت‌های بین المللی تفاهم نامه همکاری امضا کرده است.

از سوی دیگر در طول بیش از دو سال گذشته تاکنون هم تفاهم نامه‌هایی برای توسعه میادین گازی ایران شامل فرزاد، کیش، سلمان گازی، گلشن، فردوسی و بلال با شرکت‌های بین‌المللی امضا شده است.

در کنار امضای تفاهم نامه های بین‌المللی، تابستان امسال هم اولین قرارداد توسعه ای صنعت نفت به منظور توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، CNPC چین و پتروپارس ایران امضا شده بود.
 
شماره  نام میدان شرک بین المللی متقاضی توسعه دهنده
1 آزادگان شل، توتال، انی، CNPC، اینپکس، پتروناس، گازپروم 
2 یادآوران ساینوپک چین، شل انگلیس
3 فرزاد ONGC هند، گازپروم روسیه
4 لایه نفتی پارس جنوبی مرسک اویل دانمارک
5 چنگوله DNO نروژ، شرکت ملی نفت تایلند، گازپروم روسیه
6 پایدار غرب زاروبژ نفت روسیه، OMV اتریش
7 کیش شل انگلیس، گازپروم روسیه، انی ایتالیا 
8 دارخوین انی ایتالیا، شرکت ملی نفت فیلیپین
9 چشمه خوش گازپروم روسیه، پترونالس مالزی، OMV اتریش
10 آبان زاروبژ نفت روسیه
11 آذر  گازپروم روسیه
12 دهلران گازپروم روسیه، تات نفت روسیه 
13 آبتیمور و منصوری پرتامینا اندونزی، لوک اویل روسیه
14 بلال کوگس کره جنوبی، شرکت ملی نفت تایلند
15 دالپری شرکت ملی نفت تایلند، OMV اتریش، برلنگا سنگاپور
16 بندکرخه OMV اتریش
17 گلشن و فردوسی BIV مالزی، گازپروم روسیه 
18 شادگان زاروبژ نفت روسیه، تات نفت روسیه، پرگس، شلمبرژه
19 سلمان تویو ژاپن 

*جزئیات برنامه افزایش تولید نفت و گاز ایران

به گزارش فارس، در شرایط فعلی ظرفیت تولید نفت خام ایران به مرز چهار میلیون بشکه در روز رسیده است و پیش بینی می شود با امضای قراردادهای جدید توسعه‌ای و یا افزایش ضریب بازیافت ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان برنامه ششم توسعه با افزایشی حدود 700 هزار بشکه  در روز همراه شود.

از سوی دیگر هم اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران به حدود 800 میلیون مترمکعب رسیده که در صورت توسعه فازهای جدید پارس جنوبی و برخی از میادین مشترک گازی همچون فرزاد و سلمان این ظرفیت تا پایان برنامه ششم توسعه از مرز یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در روز عبور خواهد کرد.

ظرفیت تولید میعانات گازی ایران هم با احتساب فازهای پارس جنوبی و سایر میادین مستقل و مشترک گازی به حدود 900 هزار بشکه در روز رسیده که این ظرفیت صرفا با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی تا سال آینده به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

در همین حال «غلامرضا منوچهری» معاون توسعه و سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش ظرفیت تولید نفت کشور به مرز چهار میلیون بشکه در روز، تاکید کرده است: بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده، برآورد می‌کنیم که در ۱۰ سال می‌توانیم روزانه سه میلیون بشکه ظرفیت اضافی تولید از این میدان‌ها به دست بیاوریم.

این درحالی است که در کنار برگزاری مناقصات توسعه میادین نفت و گاز، شرکت ملی نفت ایران قصد دارد سال 97 بسته طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید را در قالب EPCF به سرمایه گذاران معرفی کند که این بسته ۵میلیاردی مشتمل بر ٤٠ بسته کوچک‌تر است که اسناد مناقصه آن از سوی شرکت‌های نفت فلات قاره، مناطق نفتخیز جنوب و نفت مناطق مرکزی آماده شده و پس از ارزیابی و نهایی شدن، مناقصه‌ها برگزار خواهد شد.


منبع : فارس
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 20476
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *