۱
پایان قرارداد همکاری میان نفت و شرکت هیوندای

فاینانس 3 میلیارد دلاری صفر شد

اسفند ماه سال گذشته بود که قرارداد سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری شرکت کره‌ای هیوندای در یک پروژه پتروشیمی ایران منعقد شد که جدیدترین خبرهای پشت پرده از این قرارداد٬ از فسخ شدن این قرارداد حکایت دارد؛ آن هم از سوی صندوق بازنشستگی صنعت نفت!
فاینانس 3 میلیارد دلاری صفر شد
به گزارش میز نفت٬ 22 اسفند 95 مسئولان شرکت هیوندای در مراسمی روبروی مسئولان صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نشستند و بر اساس مذاکراتی که پیشتر با هم داشتند٬ قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن کره‌ای ها 3 میلیارد یورو در استان بوشهر سرمایه گذاری می کنند.

اصغر عارفی مدیرعامل وقت شرکت سرمایه گذاری اهداف در آن مراسم گفت: 100 درصد پروژه پتروپالایش کنگان متعلق به شاغلین و بازنشستگان محترم صنعت نفت است و هیئت رئیسه صندوق‌ها و هیئت مدیره فعلی اهداف، بر حفظ 100 درصدی مالکیت پروژه تاکید دارد.  قرارداد EPCF پروژه یاد شده به مبلغ 3 میلیارد دلاری میان شرکت سرمایه گذاری اهداف و شرکت مهندسی هیوندای (HEC) امضاء شده و طی حداکثر 9 ماه فاینانس این پروژه به میزان 95 درصد از منابع مالی بانک های کره جنوبی نهایی می شود.

عارفی با بیان اینکه این پروژه به عنوان یک دارایی سودآور اقتصادی برای شاغلین و بازنشستگان صنعت نفت پس از 48 ماه دوره ساخت به درآمدزایی می رسد، گفت: آغاز و اجرای این پروژه منوط به تامین فاینانس 95 درصد پروژه از سوی بانک‌های کره ایی و پیگیری و حمایت همه جانبه شرکت مهندسی هیوندایی در اخذ منابع مذکور است که قطعا این موضوع در 9 ماه آینده با موفقیت نهایی می شود.

حدود 12 ماه از آن تاریخ گذشته و هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ پیگیری‌های درباره فرجام این قرارداد نشان داد که چند ماه پیش طی نامه نگاری‌های رسمی صورت گرفته میان مسئولان صندوق بازنشستگی صنعت نفت و مدیرعامل شرکت هیوندای٬ این قرارداد فسخ شد تا ماجرای 3 میلیارد دلاری که قرار بود کره‌ای ها در ایران سرمایه گذاری کنند فراموش شود.

هنوز اطلاعات دقیقی از دلیل فسخ شدن این قرارداد در دست نیست ولی با توجه به مانور خبری کم نظیری که وزارت نفت و صندوق‌های بازنشستگی برای پوشش خبر سرمایه گذاری هیوندای انجام داد٬ طبیعی است که امروز هم همه چیز در سکوت و سانسور خلاصه شود.

این شاید بدترین خبر برای صنعت نفتی باشد که در حساس ترین مرحله توسعه خود به سر می‌برد و به دلیل سوءمدیریت‌ها در حال نزول کردن است. نکته جالب در این قرارداد 3 میلیارد دلاری که فسخ شده است٬ اعلام فسخ قرارداد از سوی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت است. وزیر نفت که طی 4 سال گذشته مدام از کمبود منابع مالی و عدم سرمایه گذاری خارجی گفته است و برای جذب سرمایه گذاری دست به هر کاری زده است٬ باید به این پرسش پاسخ دهد که دلیل انعقاد این قرارداد چه بوده و بر چه اساس و چه معیاری این قرارداد فسخ شده است؟ آیا شرکت دیگری قرار است جایگزین هیوندای شود؟ آیا چنین اقدامی به ضرر کشور نیست و موجب نمی‌شود اعتماد سرمایه گذاران خارجی به ایران کمتر شود؟

نصرت رحیمی رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت که طی یک سال گذشته با حواشی بسیاری روبه رو بوده است٬ فعلا سکوت کرده است و درباره قراردادی که مستقیما زیر نظر وی بوده و با نظر او فسخ شده است هیچ چیز نمی‌گوید. 
 
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 20540
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *