۰
۲
دور زدن‌های قانون در صندوق بازنشستگی نفت

حقوق 16 میلیونی با یک قرارداد صوری

در پی تشکیل پرونده حقوق‌های نجومی در صنعت نفت که بیشتر معطوف به صندوق‌های بازنشستگی نفت بود، این نهاد با انعقاد قراردادهای خاص مشاوره با برخی چهره‌ها، ماهانه 16 میلیون تومان به آن‌ها پرداخت می‌کند تا از نظر قانونی قابل پیگرد نباشد.
حقوق 16 میلیونی با یک قرارداد صوری
به گزارش میز نفت٬ پس از جنجال فیش‌های نجومی و گزارش دیوان محاسبات درباره اینکه وزارت نفت در صدر این جنجال قرار دارد، نصرت رحیمی رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اعلام کرد سقف حقوق مدیران این مجموعه 19 میلیون تومان خواهد بود. با این وجود اما راهکار جدیدی برای تداوم پرداخت حقوق نجومی به مدیران در نظر گرفته شد.

طبق اسنادی که در اختیار «نود اقتصادی» قرار گرفته است، از سال گذشته قراردادهای مشاروه‌ای با تعدای از نزدیکان نصرت رحیمی و وزیر نفت منعقد شده است که بر اساس آن، 16 میلیون تومان بابت مشاوره به این افراد پرداخت می‌شود. این مبلغ جدای از حقوق اصلی آن‌ها و حق عضویت در هیئت مدیره‌هاست که نشان می‌دهد قصه پر درد فیش‌های نجومی در نفت به شکل دیگری ادامه دارد.

این اتفاق در حالی رخ داده است که پیشتر 50 میلیارد تومان از منابع نفت در یکی از موسسات مالی سپرده گذاری شده و سود آن با سندهای سه امضایی به حساب برخی مدیران واریز می‌شد که پس از ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده، حواشی دیگری ایجاد شد.

از سال گذشته که حساسیت‌ها درباره صندوق و فیش‌های نجومی مضاعف شد، انعقاد قراردادهای صوری که یکی از راهکارهای دور زدن قانون است در دستور کار قرار گرفت.  به‌عنوان نمونه «م.ز» یکی از مدیران بازنشسته شرکت ملی نفت که به دلیل عضویت در یکی از هیئت مدیره‌های شرکت‌های صندوق، حقوق مشخصی را دریافت می‌کند در قراردادی دیگر با  یکی از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق به عنوان مشاور، بکار گرفته شده است و ماهانه مبلغ 15 میلیون و 400 هزار تومان دریافتی داشته است. این غیر از حقوق بازنشستگی، حقوق عضویت در هیئت مدیره و پاداشی است که در پایان سال از شرکت سرمایه‌گذاری دریافت می‌کند .علاوه بر این موارد پاداش هیئت مدیره سایر شرکت‌هایی که او از طرف صندوق در آن‌ها عضویت دارد نیز باید اضافه شود.

این اتفاقات تلخ در صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در شرایطی رخ داده است که به دلیل وضعیت بد اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه و ضررده شدن آن‌ها، نیروهای بسیاری تعدیل و اخراج شده‌اند و حقوق پرسنل برخی از این شرکت‌ها هنوز پرداخت نشده تا از ترس اخراج، جرئت اعتراض هم نداشته باشند. اینکه مدیران نجومی بگیر چه تخصص و ویژگی دارند که جدای از دریافت پاداش بازنشستگی، حقوق بازنشستگی و حقوق فعلی، ۱۶ میلیون تومان دیگر هم به حسابشان واریز می‌شود، قابل تامل است آن هم در شرایطی که حقوق وزیر نفت زیر 10 میلیون تومان است!

ای کاش مسببان حقوق‌های نجومی، نگاهی به وضعیت معیشتی کارکنان صنعت نفت داشته باشند و با درک مشکلات آن‌ها از دریافت مبالغ نجومی خودداری کنند هرچند که ریشه این اتفاقات به مدیریت فعلی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بر می‌گردد که این نهاد را تبدیل به حیاط خلوت خود کرده است.
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 20570
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
صندوق ها با حقوق ماهیانه 20 میلیون تومان در صدر جدول قرار دارد
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
اصلا ما هم نمی دانیم که م.ز مدیر سابق امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران بوده است!!!!